29.06.2024 – 30.08.2024

Gullevaš/Golgolaš

med Elina Waage Mikalsen, Katarina Spik Skum, Anders Sunna, Matti Aikio, Olof Marsja, Sigbjørn Skåden, Ken Are Bongo og Joar Nango

Hva handler det om?

Gullevaš/Golgolaš er en utstilling med verk av åtte kunstnere fra Sápmi. Gullevaš betyr «å høre til», golgolaš betegner en slags omstreifer eller vagabond. Utstillingen Gullevaš/Golgolaš undersøker ideen om hjem og tilhørighet, om hjemløshet og utenforskap. Utstillingen formidler komplekse historier fortalt gjennom tradisjonell duodji, maleri, tekstil, installasjon, tekst, film og lydkunst.

Gullevaš/Golgolaš har blitt jobbet frem kollektivt gjennom en lengre prosess og har en særegen tilnærming til materialitet, arkitektur, gjenbruk og improvisasjon. Utstillingen fremstår som en totalinstallasjon – et forunderlig men samtidig hjemlig landskap som ønsker publikum velkommen til å lytte, se, sitte, lese, hvile, drømme, tenke. Kunstnerne i utstillingen er Elina Waage Mikalsen, Katarina Spik Skum, Anders Sunna, Matti Aikio, Olof Marsja, Sigbjørn Skåden, Ken Are Bongo og Joar Nango.

Gullevaš/Golgolaš er kuratert av Helga-Marie Nordby, og utstillingen ble første gang vist i Bodø kunstforening 10. mai – 23. juni 2024 som del av et større samarbeidsprosjekt med Bymuseet/Nordlandsmuseet som setter samisk kunst på kartet under Bodø2024.

Samarbeidsprosjektet er finansiert av Nordisk kulturfond, Nordisk kulturkontakt, Håndverksløftet/Sparebankstiftelsen DNB, Bodø2024, Sametinget og Kulturrådet

Med Anders Sunna, Elina Waage Mikalsen, Joar Nango, Katarina Spik Skum, Ken Are Bongo, Matti Aikio, Olof Marsja, og Sigbjørn Skåden.

Design: Blankblank studio, Petri Henriksson Foto: Magnus Holmen/Tromsø Kunstforening