28.01.2023 – 11.01.2023

Extemporaneous Intelligence

med Robert Julian B. Hvistendahl, og Thor Birkedal.

Hva handler det om?

Extemporaneous Intelligence er en kunstutstilling utviklet av Thor Birkedal og Robert Julian B. Hvistendahl.

Utstillingen undersøker forbindelsene mellom teknologi og kropp, hvordan våre hverdagslige strukturer har forandret seg med innføringen av flere og flere digitale/elektroniske verktøy, og hvordan det påvirker vår virkelighetsforståelse. Hvordan blir våre tankers (tilsynelatende) autonomi påvirket, når så mange av våre valg blir bearbeidet og påvirket av teknologi?

Hva er intelligens? Hvilke former tar den, hvordan blir den utviklet, og er det mulig å skape 'ekte' følelser og tanker gjennom algoritmer? Hvis ikke, hva betyr det for oss mennesker, når vår virkelighetsforståelse i større og større grad lener seg på systemer kontrollert av datamaskiner.

Tittelen 'Extemporaneous Intelligence' kan løst oversettes til spontan/øyeblikkets intelligens. Den refererer til de løsningene og forståelsene som kun kan oppstå i øyeblikket, når vi reagerer, handler, og skaper i respons til det uventede.

Prosjektet er støttet av Kulturrådet og Kunstsentrene i Norge.