30.08.2024 – 01.09.2024

Drømmeakademiets høstsymposium

med Geir Tore Holm, Katrine Dirckinck-Holmfeld, Gatari Surya Kusuma, Lisa Nyberg, og Åsa Sonjasdotter.

Fredag 30. august kl 18 - 22
Lørdag 31. august kl 10 - 18:30 & 20 - 23
Søndag 1. september kl 10 - 13
Gratis inngang - åpent for alle
Språk: Engelsk
Matservering underveis i programmet

Velkommen til Drømmeakademiets store høstsymposium. Programmet går over tre dager og består av praktiske og sosiale workshops, ispedd presentasjoner og samtaler. I workshopen Kropp & Kjøkken med Geir Tore Holm lager vi mat og spiser og reflekterer over matens kulturelle, økonomiske og sosiale forståelseshorisont. Her blir det og gjesteopptredener med foredrag om potet og tang av Åsa Sonjasdotter og Gatari Surya Kusuma og en overraskelse eller to. I workshopen Dreaming a future without guarantees med Lisa Nyberg utforsker vi hvordan vi kan lytte til våre mareritt og lage kunst som berører en fremtid vi ikke tør å drømme om, og i Dear Teacher / Dear Colleague med Katrine Dirckinck-Holmfeld desentreres ideen om kunstneren som "autonomt" liberalt subjekt mens vi utforsker måter å jobbe sammen med hverandre på gjennom materialer vi engasjerer. Du kan ta med eget materiale eller finne det under workshopen. Se detaljert program under.

Symposiet er åpent for alle, og man trenger ikke binde seg til å delta på hele programmet. Samtidig vil vi understreke at man får størst utbytte om man kan delta alle tre dagene, da noen av aktivitetene strekker seg over hele helga. Torsdag 28. august kl 16-20 skal vi ut til Goahteluokta/Tønsvika og sanke vekster i fjære og skog til matlaging. Om du er interessert kan du også delta på dette ved å sende en epost til dreamacademytromso@gmail.com sånn at vi kan organisere transport. Oppmøte utenfor Mellomvegen 82 kl 16.

Fredag
18:00 Kurants utstillingsåpning Rental Unit Reimagined med Maija Liisa Björklund, Lea Joakim Hansen Svendby, Mathilde Stubmark, André Enger Aas, Jette Graaner, Marie Saure og Graeme Arnfield i Grønnegata 140. Les mer her
19:30 Hos Romssa Dáiddasiida - Tromsø Kunstforening i Mellomvegen 82: Dreaming a future without guarantees med Lisa Nyberg, del 1
20:30 Fiskemåltid med Kropp og Kjøkken ved Geir Tore Holm

Lørdag
10:00 Frokost med Kropp & Kjøkken
11:00 Miniseminar om hverdagen som kunstner ledet av Lisa Nyberg
12:00 Lunsjforedrag om tang med Gatari Surya Kusuma
13:00-15:00 Dear Teacher / Dear Colleague - Kollektiv materialworkshop m/Katrine Dirckinck-Holmfeld
NB: Du kan ta med eget materiale eller finne det under workshopen
15:15 - 17:30 Middagsseminar med Kropp & Kjøkken
- Samtale om samisk mat
- Åsa Sonjasdotter om potet
17:30 - 20:00 Pause
20:00 DJ Hasto spiller opp til dans

Søndag
10:00 Frokost og del 2 av Dreaming a future without guarantees med Lisa Nyberg
11:45 - 13:00 Liggende høytlesning

Boka Dream Academy utforsker kunstutdanningspolitikk i Nord-Norge, med opprettelsen av Kunstakademiet i Tromsø i 2007 som omdreiningspunkt. Boka dokumenterer hvordan det selvorganiserte kunstfeltet i Nord-Norge og Sápmi jobba for å etablere kunstutdanning i regionen fra 1970-tallet av, og hvilke drømmer som lå til grunn for opprettelsen av Kunstakademiet i Tromsø i 2007. Drømmeakademiet ser framover, og utforsker mulighetene for selvorganisert kunstutdanning i Tromsø, gjennom å stille grunnleggende spørsmål til hva kunstutdanning er, og hvilke funksjoner slike utdanninger kan fylle i dag. Drømmeakademiet baserer seg på at kunstutdanning er en form for livslang læring hvor kunstnerisk praksis, teoretisk refleksjon og hverdagslivet møtes.

Drømmeakademiet er støttet av Fritt Ord, Kulturrådet, Tromsø kommune og KORO

Hvor?