04.10.2024 – 01.12.2024

Å tenke med myra - Gjenklang

Hva handler det om?

Gjennom to utstillinger og et symposium har kunstnere, forskere, miljøforkjempere og publikum lånt myra som et prisme for utveksling, læring og samhandling. Sammen har vi dykket ned i myra, lyttet, luktet, kjent på og lært av den.

I Å tenke med myra - Gjenklang får tanker, lyder, bilder og forståelser dvele videre og inspirere til endring av rådende narrativer om myr. Natur & Ungdom Tromsø har sammen med RE-PEAT startet arbeidet med et motkart over Rávdnjemuotki/Finnheia hvor myra og alle dens innbyggere, kulturhistoriske så vel som planter og mineraler, spiller hovedrollen. I den audiovisuelle installasjonen Anarchiving Rávdnji av Andreas Kühne, Polina Medvedeva og Risten Anine Gaup, følger vi fremadrettede spor i det samme endrende landskapet hvor fortid, nåtid og fremtid vikler seg inn i hverandre.

I Gjenklang kan du oppleve kunstneriske prosjekter av Andreas Kühne, Polina Medvedeva & Risten Anine Gaup, Brit Pavelson, Else Lagerspetz, Jaan Evart, Enn Kärmas & Villu Järmut, Marko Kohv fra Tartu Universitet/The Estonian Fund for Nature, Geir Tore Holm, Ingrid Bjørnaali & Maria Simmons, Magnus Skei Holmen, Caitlin Franzmann, Natur & Ungdom Tromsø, RE-PEAT v/ Jamie Walker, Randi Nygård, Søssa Jørgensen og The Venice Agreement

Myra er det motsatte av binær. Den er flytende og fast, et samarbeidende økosystem som består av mineraler, næringsstoffer, planter og så mye mer. Et levende minnemedium, hvor synlige og usynlige historier blir oppbevart – over tusener av år. Et hybridarkiv som blir ansett som en portal mellom verdenene til de levende og ikke-levende. Myr som arkiv kan fortelle oss om kjente og ukjente kulturhistorier lokalt gjennom ulike tidsaldre så vel som endringer i klimaet globalt.

Å tenke med myra er tredje del av prosjektet Down in the Bog - Thinking with Peatlands som består av kapitlene Dvale og Sporulation; to prosessuelle gruppeutstillinger som har fulgt årstidene fra et snødekt Romsa/Tromsø i mars til sommer i Tallinn, Estland, og tilbake til høst i nord med symposiet Thinking with Peatlands, som nå har sin Gjenklang hos Romssa Dáiddasiida - Tromsø Kunstforening.

Prosjektet er del av Karolin Tampere sin pågående forskning som del av Ph.d.-programmet i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Tromsø Kunstakademi, UiT - Norges Arktiske universitet og Fakultet for kunst, musikk og design (KMD) ved Universitetet i Bergen. Tampere er tilknyttet forskningsgruppen Worlding Northern Art (WONA) ved UiT - Norges Arktiske Universitet. Prosjektet som helhet er kuratert av Karolin Tampere, symposiet og Gjenklang i samarbeid med Camilla Fagerli og Romssa Dáiddasiida - Tromsø Kunstforening.

Med Andreas Kühne, Polina Medvedeva, Risten Anine Gaup, Brit Pavelson, Else Lagerspetz, Enn Kärmas, Villu Järmut, Geir Tore Holm, Ingrid Bjørnaali, Maria Simmons, Jaan Evart, Magnus Holmen, Søssa Jørgensen, og Randi Nygård.