09.07.2024 – 09.08.2024

Av Joar Nango og Ken Are Bongo - i Kinobox

Stillbilde fra video

Hva handler det om?

Disse filmene vises i Kinbox. Kinobox holder til ved hovedinngangen (1.etg) i Prostneset Havneterminal, Tromsø

Post-Capitalist Architecture TV er en pågående tv-serie om arkitektur etter kapitalismens fall. Den samiske kunstneren og arkitekten Joar Nango tar oss sammen med filmskaper Ken Are Bongo med på reiser i nordlige landskap, hvor de deler et utforskende og lekent blikk på de forskjellige elementene som ligger til grunn for arkitekturen vi omgis av. Nango er vår vert i sin aldrende Mercedes sprinter som er modifisert om til et tv studio med en ovn laget av smeltede bildører og et filmlerret sydd sammen av magesekker fra kveite. Reisene byr på personlige møter, intervjuer og samtaler med kunstnere, akademikere, aktivister og andre eksperter som deler av sin innsikt i samiske og andre urfolks arkitekturpraksiser og -tenkning. Tre av seks episoder vises i Kinobox gjennom sommeren, og de andre tre kan ses i utstillingen Gullevaš/Golgolaš hos oss.

09.07. - 18.07 Episode 1: On materiality and resource economy (2020), 34:05, 37 min

19.7 - 29.7 Episode 3: On decolonization and architecture (2020), 40 min

30.7 - 9.8 Episode 4: Landscape (2021), 1 h 4 min