01.09.2022 – 09.10.2022

Interior landscapes

med Robel Temesgen

Hva handler det om?

Robel Temesgens første institusjonelle soloutstilling i Norge bygger videre på kunstnerens nære forhold til Tromsø og byens kunstscene. Som i hans tidligere soloutstillinger hos Kurant (2015), Small Projects (2016) og hans samarbeid med Mondo Books (2017), relaterer Interior landscapes til dagens situasjon i Etiopia, kunstnerens hjemland.

Temesgens prosjekt er inspirert av og interessert i tradisjonelle trossystemer, deres relaterte ritualer, og hvordan disse påvirker bruk av landområder. I Interior landscapes kommer dette til uttrykk gjennom malerier, keramikkskulpturer og håndskrevne aviser.

Ikke langt fra Dessie, nordøst i Etiopia, hvor Temesgen vokste opp, fins det en stein. Som barn ble han forklart hvordan denne steinen er en bryllupsfest som har blitt til stein. Dette var og er et sted for ritualer, men i dagens politiske situasjon foregår disse kun om natten. Det brennes røkelse og mat ofres – man kan aldri se selve ritualene, kun restene av de. Dette er ansett som et hellig sted. Når det bygges eller utvinnes mineraler i nærheten, blir denne steinen aldri rørt. Utbyggerne lar dette stedet være som det er.

Som i sine tidligere utstillinger i Tromsø, viser Temesgen abstrakte landskapsmalerier i stor skala. Hans pågående serie løfter frem metafysiske aspekter ved subjekt og objekt. Jebena-serien er inspirert av kulturen rundt å drikke kaffe sammen, også et rituale. De keramiske kaffekannene (kalt jebena) som brukes i sosiale sammenkomster er noe kunstneren har jobbet med i noen år nå, og det visuelle og poetiske studiet av disse fortsetter også i denne utstillingen.

አዲስ ጋዜጣ, Addis Newspaper, er et langvarig publikasjonsprosjekt som Temesgen startet i 2014 mens han studerte ved Kunstakademiet i Tromsø. Det er håndskrevne aviser på kunstnerens morsmål, amharisk. Avisene er reaksjoner og refleksjoner over mangelen på pålitelig informasjon om hva som pågår i Etiopia. Samtidig stiller prosjektet spørsmål rundt tidssensitive trykte medier og verdien av disse.

Maleriene, keramikken og publikasjonene er både vitnesbyrd og bemerkninger knyttet til relasjoner og slektskap, både fra menneskelig og mer-enn menneskelig perspektiv. En kan påstå at utstillingen, som består av nye arbeider som aldri har blitt vist før, ærer landskap som eksisterer utover sin fysiske form. Dette relaterer Temesgen til som et steds spiritualitet. De spirituelle aspektene ved et landskap former et språk som beskytter både stedet og de som interagerer med det. Disse interaksjonene kan være noe som skjer bare en gang, eller de kan gjentas, de kan være noe singulært, intimt, eller en samling.

Robel Temesgen (f. 1987, Etiopia) er doktorgradsstipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid ved Kunsthøyskolen i Oslo. Han har en mastergrad fra Kunstakademiet i Tromsø og bachelor fra Alle School of Fine Arts and Design, Addis Ababa University. Han skal ha kommende soloutstillinger ved Kunsthalle Lingen (2022) og Kunsthall Oslo (2023).

Temesgens arbeid har blitt vist mye internasjonalt. Tidligere soloutstillinger inkluderer Kurant, Small Projects og Mondo (alle i Tromsø), Marabouparken (Stockholm), Tiwani Contemporary (London) og Modern Art Museum GKDC (Addis Abeba), Han har deltatt i gruppeutstillinger ved institusjoner som Laphto Center (Addis Abeba), National Museum of Ethiopia (Addis Abeba), Tegnerforbundet (Oslo), Akademie Der Kunste (Berlin), Oslo Kunsthall, Addis Abeba Museum, ARoS Art Museum (Aarhus) og Para Site (Hong Kong)

Utstillingen er kuratert for Tromsø Kunstforening av Leif Magne Tangen.