19.01.2024 – 10.03.2024

Alternating Routes

med Michelle Deignan

To skjermer montert vertikalt foran et vindu. Hver av dem viser en halvpart av filmen.

Hva handler det om?

Tromsø Kunstforenings festivalutstilling presenterte arbeider av kunstner Michelle Deignan og premieren på hennes nye film On common ground som utforsker identitet, klassepolitikk og landskap under historiske endringer i 1800-tallets Tyskland og Irland.

Publikum kunne opplev Michelle Deignans fengslende historiefortelling i Alternating Routes hos Tromsø Kunstforening. Filmene hennes dykker ned i temaer som identitet, nasjonalisme, feminisme og klassepolitikk, ofte med bruk av humor og sømløs overgang mellom dokumentar og eksperimentell fiksjon.

Utstillingen presenterer premieren på en film satt til året 1837 som portretterer et avgjørende historisk øyeblikk da personalunionen mellom Kongeriket Hannover og Kongeriket Storbritannia og Irland ble oppløst. Filmen tar oss med på en engasjerende reise gjennom landskap i det som er dagens Tyskland og Irland med den unge aspirerende reiseforfatteren Ida.

Deignans filmatiske arbeid forteller gripende om kvinner som reiseforfattere og problemene de møtte i 1837. Hovedkarakteren Ida utfordrer samfunnets normer gjennom sitt behov for kreativ uavhengighet, og filmen feirer motstandsdyktigheten til kvinner som utfordrer samfunnsmessige forventninger. Et sammentreff på Bearahalvøyen i Irland utfolder seg som en kommentar til ufortalte historier, og reflekterer over den transformerende kraften historiefortelling kan ha.

Siden 2001 har Tromsø Kunstforening presentert den årlige festivalutstillingen under TIFF.

Kurator: Leif Magne Tangen
Produsent: James S. Lee & Ruth Aitken
Tekniker: Robert Julian B. Hvistendahl, Amalie Holthen, Mihály Stefanovicz, Kaja Boudewijn, Olga Gry Becker, Markus Fredriksen, Siri Mari Vitalis Larsen, Matthew Grant.
Oversettelse: Terje S.C.Øverås
Design: a r c
Stor TV montert på frittstående vegg foran en trekant benk. I bakgrunnen lener en vertikalt TV på veggen ved siden vinduer.
En vertikal TV lener seg på hjørnet mellom veggen og vinduene. TV-en viser lyngplanter.
En tre-amfi med tre nivåer er opplyst med en spotlight.
Mange folk sitter over flere nivåer og se på venstre.
To kvinner kledd i brune kapper går på en steinsti ved sjøen.
To grunne øyne stirre ut fra projektor lerret.
Folk står og snakker med drinker.

Bilder av Mihály Stefanovicz & Martha Steinmetz