11.03.2023 13:00-15:00

Velkommen tilbake Krykkja!

Velkommen til en markering av at krykkja er tilbake i byen! Ennå har vi ikke sett ho oppe ved kunstforeninga, og vi er så spente på om de nye hekkeinstallasjonene til Tromsø kommune kommer til å falle i smak.

Krykkja er en måseart som i økende grad søker inn til byene for å hekke, og det er avgjørende at byene tilrettelegger for dette - på de siste tredve årene har bestanden i Norge sunket med 75%.

Lørdag 11. mars fra kl 13 tenner vi bål og serverer varm saft, kakao, kaffe og vafler utenfor kunstforeninga. Det blir slampoesi og musikk av Ingvild Austgulen. Inne har vi barneverksted hvor du kan male din egen krykkjeskulptur, og klokka 14 holder sjøfuglforsker Tone Kristin Reiertsen fordrag om krykkja i Tromsø etterfulgt av en samtale med kunstner Kåre Grundvåg og arkitekt Kjeld Nash om krykkjehotellene.

Krykkjehotellene er finansiert av Tromsø kommune og utviklet av AT Plan & Arkitektur ved Kjeld Nash i samarbeid med kunstnerne Lawrence Malstaff og Kåre Aleksander Grundvåg, i nær dialog med forskerne Tone Kristin Reiertsen og Karl-Otto Jacobsen ved NINA, Norsk Institutt for Naturforskning.
Kåre Grundvågs bidrag er en del av Tromsø Kunstforenings uteromsprosjekt ‘Goahtegieddi - Finngamsletta’ som er støttet av KORO, Kulturdirektoratet og Bildende Kunstneres Hjelpefond og som skal pågå frem til kunstforeninga sitt 100-årsjubileum i 2024.

Muségata 2, 9008 Tromsø