15.09.2023 20:00-22:00

Distant Feeler performance by OJOBOCA

Arrangement av POLAR FILM LAB og Tromsø Kunstforening

Polar Film Lab og Tromsø Kunstforening presenterer kunstnerduoen OJOBOCA med visning og live performance:

Film: Instant Life
16mm | 27 min | farge | 2022
De tre filmene du får se er shot-for-shot-reproduksjoner av samlefilmen Instant Life (1981). Hver film i Instant Life (1981) var en nyinnspilling av en tidligere film som også het Instant Life (1941). Den tidligere Instant Life (1941) var en enkelt film, ikke en kompilasjonsfilm.
I 2017 bestemte vi oss for å gjenskape Instant Life (1981). Vi forsøkte ikke å gjenskape Instant Life (1941) fordi den filmen er gått tapt. Instant Life (1941) var en stumfilm som ble vist med levende musikkakkompagnement. Etter forestillingen fikk publikum en trykt gåte. Instant Life (1981) er en lydfilm. Gåten er en del av filmen. Det finnes ikke noe svar på gåten.
Regissert sammen med Andrew Kim.

DISTANT FEELER
Goliatus & Carábida (1977-1997)

Distant Feeler var en innretning skapt av kunstnerduoen Goliatus & Carabida. Den var resultatet av deres forsøk på å skape en telepatisk kino; et prosjekt de arbeidet med fra 1977 til 1997. Det som er igjen av prosjektet deres, er restene av en innretning de kalte «Distant Feeler», og et manifest med tittelen «Distant Feelings or signs of a perfect lover». Ut fra disse restene, som vi var så heldige å finne, har vi laget vår egen versjon av apparatet. Vi kan imidlertid ikke påstå at det er en tro kopi av originalen. Vi forsøkte å rekonstruere maskinen, men mye av det vi fant, var ødelagt eller hadde ingen synlig funksjon. Heldigvis var lysbildene i rimelig god stand.

I dette foredraget vil vi fortelle historien om denne innretningen, sammen med en demonstrasjon av dens effekt, slik vi forestiller oss at den kan ha fungert. Vi vil også vise de enkelte elementene som inngår i konstruksjonen, slik at du kan forstå illusjonens natur. Til slutt leser vi kunstnernes manifest.

Om OJOBOCA:
Anja Dornieden og Juan David González Monroy er filmskapere med base i Berlin. De arbeider sammen under navnet OJOBOCA. Sammen praktiserer de orrorisme, en simulert metode for indre og ytre transformasjon. De har presentert filmene og performancene sine på en lang rekke arenaer og festivaler verden over, blant annet Wexner Center for the Arts, Museum of the Moving Image, Österreichische Filmmuseum, Anthology Film Archives, Haus der Kulturen der Welt, Kunstverein München, Ullens Center for Contemporary Art, International Film Festival Rotterdam, Berlinalen, New York Film Festival, Visions du Réel, RIDM, Ann Arbor Film Festival og Edinburgh International Film Festival. Både González Monroy og Dornieden er medlemmer av det kunstnerdrevne filmlaboratoriet LaborBerlin.

Prosjektet er generøst støttet av: Kulturrådet - Arts Council Norway, Sparebank1 Nord-Norge and Tromsø kommune.

Muségata 2, 9008 Tromsø

Gratis inngang