biblioteket,

biblioteket,
veggmaleri: Ane Elene Johansen

Virksomheten

Tromsø Kunstforening - TKF har drevet kontinuerlig siden 1924 og er en av Tromsøs eldste kulturinstitusjoner. Gjennom årene har kunstforeningen endret seg fra å være drevet på frivillighet av kunstinteresserte borgere, til å bli en moderne og profesjonalisert institusjon.

Kunstforeningen har en posisjon som et sentralt visningssted for samtidskunst i Nord-Norge. Vi har en etablert tradisjon for å legge vekt på nyere og eksperimentell samtidskunst i vårt program. I utstilllinger og prosjekter arbeider vi med en internasjonal orientering, men også med fokus på kunstnere og tema knyttet til vår region.

Vi legger vi stor vekt på å skape refleksjon og diskusjon omkring kunst. Derfor arrangerer vi jevnlig seminarer, artist talks og andre arrangementer, som gir publikum kunnskap og innganger til dagens samtidskunst.

Organisasjonen

Tromsø Kunstforening er en medlemsbasert organisasjon. Dens øverste organ er generalforsamlingen, som består av alle betalende medlemmer. Kunstforeningen ledes av et styre valgt av kunstforeningens medlemmer.

Kunstforeningens intendant er ansatt av styret. Intendanten er ansvarlig for kunstforeningens daglige drift og kunstneriske program.

Bygningen

Tromsø Kunstforening holder til i en av Tromsøs mest markante bygninger, tegnet av arkitekt Lars Solberg. Den fritt beliggende, nyklassisistiske bygningen ble oppført for Tromsø Museum i 1894.

At huset opprinnelig er bygget som museum, med god takhøyde og store vinduer, gjør at det også i dag fungerer meget godt som galleri. Innvendig er deler av galleriene bygget om for å kunne møte samtidskunstens krav. Det samlede utstillingsareal utgjør omkring 450 kvadratmeter fordelt over to etasjer.

Bygningen eies av stiftelsen Tromsø Kunstsenter.

Foretaksinformasjon

Fakturaadresse: