Frykten for å mislykkes

16.11.2012 - 23.12.2012

Mattias Härenstam

SISTE UKE!

Ved hjelp av videoer og installasjoner tar Mattias Härenstam oss med til den velordnede skandinaviske forstaden, der menneskets mørkere sider skjuler seg bak fasaden i det tilsynelatende trygge middelklasselivet.

Et selvmord midt i den velorganiserte velferdstatenens villastrøk. En middelaldrende mann kommer hjem fra jobben, finner frem et tau og henger seg på loftet. Den trygge hverdagens fasade rives ned i et slag og kaoset, som alltid lurer like bak, kommer opp til overflaten.

”(…) det finnes et tilbakevendende tema som handler om behovet for kontroll og en interesse for de situasjoner hvor den mistes. Bak det finnes frykten for å mislykkes og det påfølgende fallet i en udefinert avgrunn. Å holde skinnet oppe for enhver pris og den faktiske prisen for nettopp det. For meg handler det ikke kun om et psykologisk og eksistensielt spørsmål, det er i like høy grad en sosial og politisk tilstand.” Mattias Härenstam om sine arbeider i et intervju med Power Ekroth, publisert i katalogen ”Failure” (2011).

Tidligere har H¨renstam arbeidet med hvordan mordet på den daværende svenske statsministeren Olof Palme ble en utløsende faktor til hvordan troen på velferdsstatens trygghet og perfeksjon kollapset. Til utstillingen i Tromsø, Frykten for å mislykkes, er utgangspunktet mer personlig, men gjentar noe av den samme tematikken. For aller første gang vises Rekonstruksjon (2012), en film som er nettopp en rekonstruksjon av forløpet rundt et selvmord, basert på politirapporter og intervjuer med de nærværende. Som tilskuere blir vi holdt på avstand, høyt over bakken registrerer kameraet hendelsene nøytralt og utenfra. Vi blir passive vitner til hvordan mannens kone kommer løpende ut på gaten skrikende i panikk og sjokk etter å ha oppdaget han på loftet og senere hvor ambulansefolk og politi utfører sitt arbeid med en hverdagslig selvfølgelighet.

I videoen Portrett av en mann som minner om min far ser vi en mann stå snudd vekk fra oss. Han gråter fortvilet og det oppstår en sterk kontrast mellom den trygge og faderlige mannen med sine brede skuldre og hans tilsynelatende bunnløse hjelpeløshet.

I tillegg vises videoen Lukket Krets (etter Peter Tillbergs maleri: Midt i Sverige), som likt maleriet fra det politiske 70-tallet viser et gapende hull i enden av gaten i den stille villaforstaden. Men i videoen er vi i stadig bevegelse – vi dras ned i hullet, blir slukt av en gigantisk munn, kommer opp igjen på den samme men forandrede gaten og ned i hullet igjen som denne gang fører oss gjennom en tarm før vi ender opp på gaten igjen og videoloopen begynner på ny i et evig kretsløp. Videoen har siden den ble laget i 2011 vært vist i over 30 land. Den ble nominert til Screengrab New Media Art Award i Australia, vant en Menzione Speziale ved Arte Video Roma og kommer til å vises på Video Art and Experimental Film Festival på Tribeca Cinemas i New York i februar. Nå i november blir den bl.a. vist utendørs på husvegger i Sao Paolo, Brasil og på Kuala Lumpur Experimental Film Festival i Malaysia.

Foruten videokunst viser Mattias Härenstam også en installasjon og noen helt nye tresnitt.

Mattias Härenstam er født i 1971 i Göteborg, og er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og på Städelschule Frankfurt am Main. Han arbeider med fortrinnsvis med video, installasjon og skulptur.

Härenstam har deltatt på flere utstillinger i inn- og utland f.eks. på utstillingene Videoholica på Museum of Contemporary Art i Sofia (2012), Videosincracy på Galleria Limiti Inchiusi, Italia (2012), InsideOut - Latest trends in Western Video Art, White Box Museum of Art, Beijing (2011), OK Video Flesh på National Gallery of Indonesia i Jakarta (2011), Kunsthal Charlottenborg, København (2010) m.fl. Dette er Härenstams tredje separatutstilling i år etter utstillinger på Kunstnerforbundet, Oslo og Galleri 54, Gøteborg i våres.

Intervju med Mattias Härenstam i måg 3/2011 kan leses ved å kopiere denne linken: http://theenvironment.vfolio.co.uk/leadgeneration/283/106