Exit in

16.11.2012 - 06.01.2013

Open Space er en kunstnergruppe som består av Christine Istad, Hennie Ann Isdahl, Lisa Pacini og Mona K. Lalim. De fire kunstnerne arbeider i ulike teknikker som de forener i en stor, stedsspesifikk utstillling.

Exit In består blant annet av en lysende sol på Kunstforeningens fasade. Solen skal reise gjennom hele Norge og stoppe i flere byer på veien. Her er første etappe av solens vei til Tromsø:

Rommet imellom
Kunstnergruppen Open Space arbeider i konvergensfeltet mellom abstrakt og konkret: tingene og stedene rundt oss har alltid en interface med komposisjonelle, fargemessige, teksturlige eller konseptuelle problemstillinger. Det generelle er knyttet til det spesifikke og omvendt. Christine Istad, Hennie Ann Isdahl, Mona K. Lalim og Lisa Pacini jobber på hver sin måte med serier av aktive forbindelser mellom detalj og helhet, funksjon og flate – historie og sted som arkiv og mulighet.
Kunstnergruppen utgjør også en scene for utforskning av kunstnernes forskjellige stedsspesifikke identitet. Enkeltkunstneren er ikke bare fra et sted men bærer med seg sin egen erfaring og opp-hav som et spesifikt eget rom. Slik sett er Open Space også et medium for frembringelse og undersøkelse av rommet mellom Christine Istad, Hennie Ann Isdahl, Mona K. Lalim og Lisa Pacini som stedsspesifikke kunstnersubjekter.

Av Kjetil Røed

Open Space har hatt to prosjekt i USA det siste året; de stilte ut ved det prestisjefylte Lehigh University Art Galleries i Pennsylvania i 2011 og ved Maass Gallery in Purchase i New York våren 2012. I tillegg stilte de ut i Nord-Trøndelag fylkesgalleri i Namsos i vår.