Marius Martinussen

15.06.2012 - 02.09.2012

Marius Martinussen

Tromsø Kunstforening har i sommer gleden av å vise en salgsutstilling med tre serier nye malerier av Marius Martinussen, i tillegg til et veggmaleri kunstneren har laget spesielt for denne utstillingen.

Marius Martinussen (1978) er en maler som utforsker hele spekteret av det abstrakte maleriet. Over de siste ti årene har han beveget seg innenfor en mengde formale problemstillinger og en utrettelig utforsking og utfordring av lerretsflaten, ofte på en leken måte og med referanser til kunsthistorien, pop art, op art, fotobasert maleri, grafisk design og tegneserier.

Martinussen iverksetter et bredt fargespekter, ofte sterke i valøren, og ofte farger som forbindes mer med populærkultur, sukkertøy eller leker. Et tidlig eksemplel på eksperimentering, diverisitet i fargebruk og mangfold i uttrykksformer kan være serien Eye Candy fra 2005. I en serie like store malerier, 18x24 cm, er Martinussen innom abstrake former som kan få lerretsflatene til å minne om alt fra kakelokk og tegneserieruter til platecovere og klassisk abstrakt maleri.

I den siste serien bilder som Martinussen har malt i løpet av et opphold i Paris høsten 2011 er det det heftige maleriet han har lekt med. Typisk for det heftige maleriet er at det er basert på subjektivitet, har et figurativt billedspråk og er preget av kraftige lys- og fargevirkninger. Hos Martinussen er bildenes overflate "streket" opp på en grov måte som hentyder til det subjektive og tilstedeværelsen av "heftige" penselstrøk.

At Martinussens bilder er malt med airbrush, en teknikk han har jobbet med de siste to årene og som kanskje heller forbindes med spraylakkering av bilder, knytter dem opp mot masseproduksjon og populærkultur, motsatsen til det subjektive maleri. I tillegg kommer at bildene kan gi assosiasjoner til satelittbilder av naturlandskap, havoverflater eller overflaten på krøllete lakner. Dermed spiller Martinussens malerier opp mot både det klassiske subjektive maleriet og dets motsats slik vi kjenner det fra popkunsten og hyperrealistisk maleri.

Tekst: André Gali

-

Samtale med Marius Martinussen i forbindelse med utstilling i Tromsø Kunstforening 15. juni--3. september 2012.
Intervjuer: Svein Ingvoll Pedersen
Foto og klipp: Kristin Tårnes