Søvn – Regin Hjertholm

24.04.2009 - 31.05.2009

Regin Hjertholms prosjekt er en utforskning av søvnens uttrykk. Dokumentariske og iscenesatte tendenser i fotografiet møtes i prosjektet, som han har arbeidet med siden 2005.

Hjertholm (f. 1960) viser et stort antall fotografier fra prosjektet Søvn. Fotografen har invitert mennesker i alle aldre til å sove i hans atelier i Bergen. Enslige, barn og hele familier har overnattet under kameraet, som har fotografert dem hvert 8. minutt natten igjennom. Siden 2005 har Hjertholm gjennom 66 netter fotografert mer enn 112 mennesker, og tatt mer enn 4000 bilder.

Søvnen utgjør en stor del av vårt liv, men er allikvel omgitt av en viss mystikk. Hver natt forlater vi vår omverden og våkne bevissthetstilstand. Om fotografiene ikke kan gi oss direkte innblikk i drømmenes rike, gir de oss et fascinerende bilde av søvnens uttrykk hos en rekke ulike personer. Det hvite sengetøyet og den formale enkelheten i bildene gir assosiasjoner til draperier i klassisk kunst.

I Tromsø Kunstforening presenteres et utvalg bilder over 200 m2, samt en video som viser opptakene natten igjennom i kronologisk rekkefølge.