Festivalutstillingen 2012: Summen av det vi kunne hatt

20.01.2012 - 08.04.2012

Bodil Furu

Utstillingsperioden av "Summen av det vi kunne hatt" av den norske kunstneren Bodil Furu er forlenget slik at publikum har muligheten til å se Furus filmer hele påsken!

Tromsø Kunstforening har gleden av å presentere Bodil Furu som vår festivalutstiller under Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF) i 2012. Utstillingen er den største mønstringen av Furus produksjon til nå, og viser blant annet hvordan hun forener klassiske humanistiske spørsmål med aktuelle problemstillinger knyttet til globalisering og en tiltakende mediering av virkeligheten.

Det er noe bemerkelsesverdig direkte ved de fleste av Furus filmer: mennesker forteller om sine liv, sine drømmer og sine problemer. I en tid der bekjennelser for media og i ulike realityprogrammer er regelen snarere enn unntaket, kan dette høres trivielt ut, men er det ikke. For slik Furu håndterer dokumentarsjangeren og sine intervjuobjekter kjennes det alltid ut som om det er noe vesentlig som berøres, enten det er uttalt eller ligger under overflaten.

Bodil Furu arbeider gjennomgående i et dokumentarisk formspråk, og flere av hennes filmer kan ses som dokumentarer i en mer tradisjonell forstand. I andre filmer har hun operert med en flytende overgang mellom virkelighet og fiksjon, og de senere år har hun også laget flere korte fiksjonsfilmer.

FILMENE VI VISER:
Errol Nordstedt alias Eddie Meduza, 2002
6x17, 2004
En plass i solen, 2004
Kabul Ping Pong, 2005
My Ambience, 2005
12 Studies on Shit, 2007
Radio, 2007
Opera, 2008
Nullpunkt, 2009
Misty Clouds, 2010
Fjell som faller, 2011

PREMIERE:
Furus helt nye film Fjell som faller, som er resultat av nesten fem års arbeid på Vegaøyene i Nordland, har premiere som en del av spesialvisningene i TIFF sitt program. Filmen vises også i utstillingen.

OM BODIL FURU:
Bodil Furu (f. 1976) er utdannet billedkunstner fra Statens Kunstakademi Oslo (KHIO). Hun har deltatt med videoarbeider på utstillinger og filmfestivaler i Europa, Afrika, Asia og USA. Hennes filmer har blant annet blitt vist på MoMA i New York, Den 10. Istanbul-biennalen, Den 4. Ars Baltica triennalen for fotokunst, Busan-biennalen i 2007, Beijing Contemporary Art Museum, Kunsthalle Budapest, Ungarn og i Johannesburg Art Gallery, Sør Afrika. I perioden 2009-2011 var Furu førsteamanuensis ved Kunstakademiet i Tromsø.

ANTOLOGI:
I forbindelse med utstillingen publiserer Torpedo Press en antologi med tekster av Thure Erik Lund, Tone Hansen, Fredrik Svensk og Madeleine Bernstorff, som tar for seg Furus kunstnerskap. Redaktører for antologien er Helga-Marie Nordby og Svein Ingvoll Pedersen

KURATORER:
Helga-Marie Nordby og kunstforeningens intendant Svein Ingvoll Pedersen