russianmarket.info - Taking Inventory av Mobile Kultur Byr

24.11.2011 - 22.12.2011

Mobile Kultur Byrå og Tromsø Kunstforening flyttet Russemarkedet i Kirkenes til tre dager med julehandel.

Nå som Russemarkedet er over står en utstilling i Kunstforeningens utstillingsrom, med arbeider av Yvette Brackman og medlemmene av Mobile Kultur Byrå, Kirsten Dufour, Hilde Methi og Ulrike Solbrig.

Russemarkedet arrangeres i regi av Mobile Kultur Byrå, ved Kirsten Dufour (kunstner, København), Hilde Methi (kurator, Kirkenes) og Ulrike Solbrig (kunstner, Berlin). Prosjektet tar for seg de problematiske arbeidsforholdene til russiske markedshandlere som kommer fra Murmansk til Kirkenes for å handle på byens torg. Mobile Kultur Byrå har arbeidet med russemarkedet over flere år.

Markedet i Tromsø Kunstforening bød på tradisjonelle produkter som matrosjkaer, krystall, linduker og sjal. I tillegg var det ulike typer håndarbeid og eksklusive LUJA-produkter, som sko og vesker i reinskinn.

KVELDSPROGRAM
Med det konkrete russemarkedet som bakgrunn og arena ble det arrangert et kveldsprogram med foredrag og filmvisninger som belyser sosialt engasjert kunst, kapital, markeder og norsk-russisk grensepolitikk.

TORSDAG 24.11 KL 19.00 - 21.00:
- "Russemarkedets reguleringer, med synspunkter på marked versus kapitalisme." Et videointervju med Jamie Stapleton (15 min.) presentert av Mobile Kultur Byrå;
- "Crossing borders of international political economy and gender" av Aileen A. Espiritu;
- "Reframing Markets: Transcending the Historical Oddity of the Capitalist System" av Peter Stuart Robinson.

FREDAG 25.11 KL 19.00 - 21.00:
- Introduksjon til prosjektet, av Mobile Kultur Byrå;
- "Reflections on artistic approaches and effects" av Unni Gjertsen;
- Diskusjon.

LØRDAG 26.11 KL 19.00 - 21.00:
"Jarmark Europa" (2004) av Minze Tummerscheit. Dokumentar, 115 min. Gratis visning på Verdensteateret Kino.
Filmen handler om de såkalte ‘Tchelnoki’ – markedshandlere på markedet Jarmark Europa i Warsawa. De har byttet ut sine middelklasseliv for et liv med pendling mellom hjemlandet og markedet i Polen.
Engelsk tekst.

russianmarket.info - Taking Inventory er del av en serie offentlige hendelser som finner sted i Kirkenes, København, Berlin og Tromsø i perioden november 2010 til februar 2012, og som støttes av
Barentssekretariatet, Fritt Ord, Kulturkontakt Nord, Norsk Kulturråd, Statens Kunstråd Billedkunstudvalget, Danmark, Troms fylkeskommune, OCA, Utenriksdepartementet og Verdensteateret Kino.