Atlas Movie

04.11.2011 - 22.12.2011

Edvine Larssen og Nahoko Kudo

I tett samarbeid har kunstnerne Nahoko Kudo (Jap) og Edvine Larssen (No) komponert én kontinuerlig installasjon som brer seg utover kunstforeningens andre etasje.

Atlas Movie er en utstilling som inneholder både maskinelle og menneskelige blikk, satellitteknologi og mange tusen meter ullgarn. Markante inngrep i arkitekturen og en sterk materiell tilstedeværelse preger den både sanselige og intellektuelt stimulerende utstillingen.

Kunstnerne har arbeidet mot installasjonen fra ulike utgangspunkt: Kudo fra en interesse for ulike synteknologier, kamera- og skjermbaserte medier, Larssen fra en interesse for arkitektur og abstraksjon. Resultatet er en mangefasettert installasjon der én av dialogene som foregår er mellom en abstrakt kunst som er uavhengig av den ytre verden og en moderne optisk teknologi som er uavhengig av den menneskelige kroppen.

Publikum blir gjort oppmerksom på sin fysiske tilstedeværelse gjennom intense farger og elementer som skaper bevegelse gjennom galleriene. Det sanselige nærværet er kombinert med nærvær av satellitteknologiske elementer og forener to sider av vår virkelighet som oppleves adskilt: den umiddelbare virkeligheten vi beveger oss i og den (voksende) virkeligheten som er knyttet til alle slags informasjonsteknologier.

Et tekstarbeid av Kudo fremføres uannonsert i utstillingsperioden.

Kudo og Larssen har komponert utstillingen i samarbeid med Tromsø Kunstforening, og har blant annet hentet inspirasjon fra besøk ved satellittstasjoner i Longyearbyen og Ny-Ålesund.

OM KUNSTNERNE
Edvine Larssen (f. 1977 Mosjøen) bor og arbeider i Trondheim.
Edvine Larssen arbeider hovedsakelig med større installasjoner laget spesielt for utstillingsrommene. I sine arbeider bruker hun ofte arkitektoniske og sceniske elementer, som isoleres, abstraheres og opptrer i uventet skala. Larssens arbeider har vært inspirert av iscenesettelser og teatralske uttrykk hentet fra ulike kulturer, blant annet har No-teaterets stiliserte bevegelsesmønstre og strenge symbolverdi har vært en viktig inspirasjonskilde.

Edvine Larssen er utdannet fra Kingston University i London (BA) og Kunstakemiet i Trondheim (MFA). Hun hadde en stor separatutstilling ved Kunstnernes hus i Oslo i 2009, og har deltatt i en rekke utstillinger i inn- og utland. Larssen har vært artist-in-residency ved CCA Kitakyushus i Japan (2006-2007) og ved atelierprogrammet W17 i Oslo (2009). Hun var aktiv i oppstart og drift av atelierfellesskapet Marienborg og Brunosten prosjektrom i Trondheim.

Nahoko Kudo (f. 1968, Tokyo) bor og arbeider i London.
Nahoko Kudo arbeider med ulike medier, men med en spesiell interesse for arkitektur og fotografiske medier. I sitt arbeid har Kudo vært interessert av rommet mellom fysiske og mentale rom. Mange av hennes arbeider – blant annet en serie tekstbaserte 16 mm filmer – kan ses som undersøkelser av ulike fotografiske teknologier og prosesser og en utforsking av ulike optiske teknologier.

Hun har vist fotografiske skulpturer, samt foto- og filminstallasjoner i England, Frankrike, USA og Norge, og har blant annet deltatt på utstillinger i Tate Modern, London og Casey Kaplan Gallery, New York (kuratert av Liam Gillick). Hun er utdannet ved Royal College of Art (MA fotografi), hvor hun også har undervist, og ved Goldsmiths College i London (BA).

Utstillingen er støttet av Støttet av Norsk Kulturråd og Hillesvåg Ullvarefabrikk. En ekstra takk til Ruben Levi og Elisa Sighicelli for deres generøse støtte til Nahoko Kudos verk "Uplink".

Vi takker også:

Kongsberg Satellite Services
Staben ved Svalsat i Longyearbyen
Alasdair Flint, Flints Theatrical Chandlers, London
Glenn Hustuft
NorDekor, Larvik

Fra utstillingen, filmet av Frank Ludvigsen: