Elevutstilling: Hovig i nord

15.04.2011 - 24.04.2011

I forbindelse med utstillingen "Hovig i nord" har over 300 elever i 8. – 10. trinn fra forskjellige skoler i Tromsø-området hatt arkitekturvandring og fotoverksted i byen, i perioden 21. mars – 1. april 2011. Bakgrunnen for prosjektet var å skape en dialog omkring fortid, samtid og framtid i et velkjent bymiljø. Spørsmålet var om vi virkelig er så bevisst på våre egne omgivelser som vi selv tror. Gjennom fotoverksted og utstilling i Tromsø Kunstforening har elevene selv fått muligheten til å belyse Hovigs arkitektur og aktualitet i bybildet.

Å VÆRE BEVISST PÅ DET OFFENTLIGE ROM
Arkitekturen som omgir oss er ikke bare et symbol og en materialisering av en forhistorie, den er like mye et viktig element i vår egen samtid. Det å bli bevisst på hvordan offentlige interesser, næringsliv og enkeltindivider møtes i det offentlige rom er en viktig del av samfunnets verdigrunnlag. Tromsø Kunstforening ønsker, med arkitekturvandring og fotoverksted for elever, å sette fokus på den arkitekturen vi ser til daglig, og skape bevissthet og engasjement rundt bygningenes verdi og historie. Målet er å skape forståelse og øke kunnskapen rundt elevenes eget fysiske nærmiljø.

KOMBINERT ARKITEKTURVANDRING OG FOTOVERKSTED
Med utgangspunkt i utstillingen "Hovig i nord", med fotografene Bent Raanes Sørensen og Sarah Cameron Sørensen, ble det gjennomført et formidlingsopplegg rettet spesielt mot barn og unge i et samarbeid mellom Tromsø Kunstforening og Den Kulturelle Skolesekken i Tromsø Kommune.

Gjennom kombinert fotoverksted og arkitekturvandring fikk elevene førstehåndsinnsikt i, og opplevelse av, arkitekturfotografi som kunstform. Resultatet har blitt en elevutstilling med elevenes egne arkitekturfotografier i Tromsø Kunstforening.

DISSE SKOLENE/KLASSENE DELTOK I PROSJEKTET:
Kvaløysletta 9B og 9A
Grønnåsen 10A, 10B, 10D
LGA
Ramfjord 8. og 10. trinn
Tromstun 8B, Tromstun IFK
Kroken, Media og kommunikasjonsklassen
Lakselvbukt 8. - 10. trinn
Tronjord 8. - 10. trinn

Utstillingen vil stå fra fredag 15. april tom søndag 24. april.
Tromsø Kunstforening har åpent alle dager i påsken 12.00 - 17.00