ICEPLOITATION

25.03.2011 - 30.04.2011

Madeleine Bernstorff og Kristin Tårnesvik

"Superhuman effort isn’t worth a damn unless it achieves results."

Sitatet kommer fra den britiske polfareren Ernest Shackleton, en av polarforskningens pionéerer i tiden rundt forrige århundreskifte.

ICEPLOITATION er et kollektivt kunstprosjekt som tar utgangspunkt i undersøkelser av fotografier fra arkivene i Tromsø Museum, Polarinstituttet og Statsarkivet.

Prosjektet er utformet, organisert og ledet av den tyske kuratoren Madeleine Bernstorff i samarbeid med Kunstakademiet i Tromsø og Tromsø Kunstforening.

Sammen med kunstneren Kristin Tårnesvik har Bernstorff fått med seg en gruppe tromsøbaserte kunstnere på en ekspedisjon i disse fotoarkivene. Gruppen har jobbet sammen i flere workshopsamlinger siden høsten 2010, hvor de blant annet har besøkt fotoarkivene og nytolket bildene.

De har sett at mange av fotografiene peker mot sider av polarhistorien som ikke nødvendigvis står sentralt i historiebøkene. Eller til og med mot fantastiske, overvirkelige og fiksjonelle landskap. Den tradisjonelle fremstillingen av polfarerne, fangstfolkene, vitenskapsmennene og andre som har søkt seg mot ishavet og polene og har flere sider. Gjennom denne utstillingen vil vi kunne se klisjéene og stereotypiene fra nye vinkler, formidlet med både humor og dypt alvor.

Aktiviteter i forbindelse med utstillingen:
ICEPLIOTATION gir publikum fordypningsmuligheter i forhold til utstillingens tematikk gjennom en rekke relaterte arrangementer:

BIBLIOTEK: Som en del av utstillingen vil det opprettes et bibliotek med bøker, filmer og bilder. Dette er åpent for publikum, slik at alle som ønsker det kan studere og reflektere over polarhistorien.

POLARMUSEET: Polarmuséet i Tromsø er en naturlig referanse for utstillingen. Kunstnergruppen vil derfor vise et utvalg bilder i Polarmuséet under utstillingsperioden.

FANZINE: Kunstnerne har produsert en fanzine med tekster og bilder i forbindelse med prosjektet. Denne er tilgjengelig for lesning og til salgs på Tromsø Kunstforening.

FILMPROGRAM: Madeleine Bernstorff arrangerer et filmprogram hvor kortfilmer, filmklipp og andre kuriosa er med på å belyse utstillingens tema.
Filmprogrammet vises i Tromsø Kunstforening lørdag 26. mars fra kl 17:00, det er gratis og åpent for alle.

SEMINAR: I tilknytning til utstillingen vil det også arrangeres et seminar med inviterte foredragsholdere. Seminaret holdes i Tromsø Kunstforening fredag 8. april. Foredragsholdere og tidspunkter vil annonseres nærmere på www.tromsokunstforening.no

Om deltakerne:
Madeleine Bernstorff er bosatt i Berlin og arbeider som filmskaper, kurator, forfatter og foredragsholder. Hun er også professor ved Universität der Künste i Berlin, HBK Braunschweig, Akademie der Bildenden Künste i Wien og Calouste Gulbenkian Stiftung i Lisboa.

Kristin Tårnesvik er fra Kåfjord, og utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen. Hun bor og arbeider i Bergen, hvor hun er tilknyttet Flaggfabrikken, et kunstnerdrevet senter for fotografi og samtidskunst.

Gruppen av kunstnere som deltar i prosjektet er; Liv Bangsund, Ane Elene Johansen, Ingrid Bøe Sørensen, Camilla Fagerli, Kaja Cxzy Andersen, Kjetil Kristensen, Maija Liisa Ingebrigtsen, Tor Erik Bøe og Sjur Nyvold.

Utstillingen åpner fredag 25. mars kl 20:00

Kunstnergruppen vil gjerne takke:
Ann Kristin Balto ved Polarinstituttets fotoarkiv,
Sveinulf Hegstad ved Tromsø Museums fotoarkiv og
Lena Aarekol, daglig leder på Polarmuséet.

Prosjektet er støttet av Norsk Kulturråd, Goethe instituttet, Institusjonen Fritt Ord og Universitetet i Tromsø.

Bildet er designet av Kaja Cxzy Andersen