Foredrag: "Uten ramme" av Mari F. Sundet 24. oktober. kl 16.00

24.10.2010 - 24.10.2010

I forbindelse med utstillingen UTEN RAMME; NYE ROM inviterer SKINN (Se Kunst i Nord Norge) og Tromsø Kunstforening til et foredrag om det senmodernistiske maleriet med kunsthistoriker Mari F. Sundet.

Foredraget finner sted søndag 24. oktober kl 16.00 i utstillingslokalet, og passer for alle som er interessert i nyere kunsthistorie.

Tema for foredraget er utviklingen av det senmodernistiske maleriet, definert som en overgang fra fokuset på kunstverket som materielt objekt, til kunstverket som generator for tenkning og handling. Tolkningen av rommets betydning spiller en vesentlig rolle innen denne utviklingen, som fant sted på midten av 1900-tallet, en betydning som i foredraget vil gi bakgrunnsforståelse for samtidsmaleriet generelt, og utstillingen UTEN RAMME; NYE ROM spesielt.

Mari Fredriksen Sundet er utdannet kunsthistoriker fra Universitetet i Oslo, og jobber som faglig leder på Vestfossen Kunstlaboratorium.

Velkommen!