UTEN RAMME; NYE ROM

22.10.2010 - 19.12.2010

Josefine Lyche, Anders sletvold Moe og Lars Morell

De anerkjente kunstnerne Josefine Lyche, Anders Sletvold Moe og Lars Morell skal på turné med utstillingen UTEN RAMME; NYE ROM, hvor de vil lage verk tilpasset stedet og det enkelte visningsrom. I uken før hver utstillingsåpning skal de arbeide i forhold til rommene på visningsstedet. I Tromsø Kunstforening vil de benytte hele 2. etasje på 250 kvadratmeter.

Felles for de tre kunstnerne som er med i UTEN RAMME; NYE ROM er at de alle jobber med å utforske det moderne og abstrakte maleriets grenser og muligheter. UTEN RAMME; NYE ROM bryter med det tradisjonelle turnéformatet, og gir arrangører og publikum på hvert sted en unik mulighet til å bli kjent med hvordan tre samtidskunstnere jobber.

Utstillingen kretser om to tematiske hovedlinjer: den ene er en utforskning av det vi kan kalle maleriets utvidete felt, med utgangspunkt i det abstrakte, modernistiske maleriet. Den andre er en utforskning av rom og arkitektur, i helt spesifikke og ulike rom på de forskjellige utstillings-stedene. Utstillingen er både stedsspesifikk og tidsspesifikk fordi verkene blir overmalt og forsvinner etter utstillingens slutt, mens den tar ny form på neste sted i turnéen.

Et omfattende formidlingsprogram er knyttet til prosjektet. Både workshops og omvisninger vil bli arrangert alle steder utstillingen vises. Dette vil skje både i samarbeid med de enkelte visningssteder, Den kulturelle skolesekken og Finnmark, Troms og Nordland fylkeskommuner. I tillegg vil det bli laget en publikasjon med faglig resonnerende tekst til utstillingen, og en foredragsturné, som vil besøke alle utstillingssteder.

UTEN RAMME; NYE ROM er tilrettelagt for turnè i Nord-Norge 2010-2011.

Utstillingen er produsert av SKINN, Se Kunst i Nord-Norge i samarbeid med Tromsø kunstforening.
Kuratorer for turnéen: Eva Skotnes Vikjord - daglig leder i SKINN
Svein Ingvoll Pedersen - intendant i Tromsø kunstforening.

Katalog/publikasjon og filmdokumentasjon skal dokumentere prosjektet og vil foreligge i etterkant.

Prosjektet har mottatt støtte fra: Norsk Kulturråd, FRITT ORD, DKS Nordland, DKS Finnmark, DKS Troms.

Her er første del av dokumentasjonsfilmen om kunstnernes arbeid; produsert av Deadline Tv og Video:

Uten ramme; nye rom from Deadline Tv & Video on Vimeo.

Og her er et innslag fra NRK's Nasjonalgalleriet:

UTEN RAMME; NYE ROM from SKINN - Se Kunst i Nord-Norge on Vimeo.

">