Being a Part

27.08.2010 - 03.10.2010

SDS jubileumsutstilling

Utstillingen Being A Part er initiert i forbindelse med Samisk Kunstnerforbunds 30-års jubileum. Med 26 deltagere, og kuratert av Jan-Erik Lundström, er Being A Part en omfattende og generøs manifestasjon med fokus på samtidskunst av samisk opprinnelse. Utstillingen ble vist i Karasjok sommeren 2009. Med stor åpning den 27 juni, og med et innholdsrikt vernissageprogram, ble hele Karasjok involvert i Being A Part. Det var en unik opplevelse og et erfaringsrikt møte med samtid, kreativitet og samiske uttrykk.

På Tromsø Kunstforening har vi prøvd å få samlet alle verk som ble vist i Karasjok igjen. Nå er det 23 kunstnere med, men utstillingen er like innholdsrik som utstillingen i Karasjok.

Being A Part plasserer samisk kunst og kunsthåndverk midt opp i det 21. århundres globaliserte problemstillinger, kreative veiskiller og kulturelle knutepunkter. Kunstnere på utstillingen representerer et mangfold av medier, materialer, temaer og uttrykksformer, og gjør Being A Part en utstillingsopplevelse utenom det vanlige. Samisk kunstnerforbunds 30-års jubileum er utgangspunkt for utstillingen og Being A Part vil både vise ett antall avgjørende historiske fortellinger, og peke på aktuelle impulser på vei inn i fremtiden.

Being A Part er kurartert av Jan-Erik Lundström, og omfatter kunst som metodologisk eller tematisk hører til i en samisk kontekst. Utvalg av såvel medier som material spenner over et bredt register fra eksempelvis objekt i metall, tre eller glass till fotografi, video, installasjon og performance. Og at utstillingen innkluderer bidrag fra over tre generasjoner kunstnere beriker såvel uttrykk som innhold.

Tittelen Being A Part understreker en sammensatt og flerstemmig tillhørighet. Samisk kunst eksisterer i et nasjonalt, skandinavisk och internasjonalt perspektiv, i dialog med en globalisert samtidskunst. Samisk kunst utgjør samtidig en autonom erfaringssfære, i samspill med foranderlig samisk kultur, med tradisjon og fornyelse. Det samiske er en del av og det er skilt fra; det omfattende og det særskilte sammenflettet. Men Being A Part peker også på en annen slags tilhørighet: en nærhet til og en lydhørhet for materiale og metode, nærmiljø og umiddelbar livssammenheng, opphav og holdbarhet, kunnskap og erfaring. Being A Part synes og tar fatt i denne tacit knowledge – en slags grunded eller interiorisert kunnskap – som en sterkt strek i samisk kunst.

30-årsjubileet bistår også med å løfte fram en historisk sammenheng. I Karasjok ble det vist en serie nøkkelverk av blant andre Britta Marakatt Labba, Hans Ragnar Mathisen, Nils Aslak Valkeapää og Jorma Puranen som peker ut såvel avgjørende influenser som en politisk og kolonial kontekst. Tidlige arbeider av Lena Stenberg og Geir Tore Holm formulerer identitets agenda, mens Synnøve Persen virker i skjæringspunkter mellom tradisjon og fornyelse.

Samtidig gir Being A Part generøst plass til aktuelle arbeider av såvel den aller yngste generasjonen som mer etablerte kunstnere. For eksempel bidrar Inger Blix Kvammen og Per Isak Juuso med gjenstander i metall og tre som er like konseptuelt som håndtverksmessig sofistikert. Charlotte Nilsen fletter sammen tekstile arbeider, performance, video og installasjon. Alf Salo står for et glimrende forførerisk abstrakt-ekspresionistisk maleri. Joar Nango introduserer en arkitektonisk tematikk. Bente Geving, Katarina Pirak Sikku og Liselotte Wajstedt gir ny aktualitet til tema som individuell og kollektiv identitet, opprinnelse, utenforskap, makt og tilhørighet.

Følgende kunstnere deltar med arbeider i Being A Part: Victoria Andersson, Monica L. Edmondson, Aage Gaup, Bente Geving, Marja Helander, Geir Tore Holm, Annelise Josefsen, Aslaug Juliussen, Per Isak Juuso, Inger Blix Kvammen, Britta Marakatt Labba, Unn Kristin Laberg, Hans Ragnar Mathisen, Joar Nango, Charlotte Nilsen, Synnøve Persen, Jorma Puranen, Alf Salo, Lena Stenberg, Morten Torgesrud, Katarina Pirak Sikku, Nils Aslak Valkeapää og Liselotte Wajsted.