hjem/homer

Festivalutstilling 2010 - Annika Larsson

22.01.2010 - 07.03.2010

De siste årene har Tromsø kunstforening valgt å vise internasjonalt anerkjente kunstnere som arbeider med film og video under Tromsø internasjonale filmfestival (TIFF).

I år viser vi tre filmer av svenske Annika Larsson; DOG (2001), Dolls (2008) og 40-15 (1999). Disse filmene gir en sjelden mulighet for publikum i Tromsø til å bli kjent med et svært interessant kunstnerskap.

Annika Larsson er født i Stockholm i 1972, og bor nå i Berlin. Hun er en av Sveriges mest internasjonalt anerkjente kunstnere, og har hatt flere større separatutstillinger i Europa og USA. Hun har blitt valgt ut til å delta på sentrale biennaler som Veneziabiennalen, og hennes arbeider er representert i flere større samlinger, bl.a i Moderna Muséet i Stockholm.

Hun har et særegent filmspråk som har sine røtter i konseptuell, anti-estetisk samtidskunst. Samtidig kan man kjenne igjen elementer fra både internett, reklame og propagandafilmer fra 30-tallet. Filmene hennes forteller ikke en historie i en tradisjonell forstand. De fleste av filmene har ikke en klart definert begynnelse og slutt, men vises i en kontinuerlig loop. Dette gjør verket åpent slik at tilskuerne selv kan skape en historie avhengig av når de kommer inn i filmen og hvordan deres personlige tolkning tar form.

Gjennomgangstemaene i filmene er sosiale maktspill iscenesatt i en mannsverden. Karakterene i filmene er som oftest en gruppe voksne menn som oppfører seg mer som en slags levende rekvisitter enn egentlige personer. Mennene er anonyme og kledd i stereotype maskuline kostymer som dress og slips, uniformer eller sportsutstyr.

Karakterene har ikke replikker eller agerer som skuespillere. Likevel har de definerte roller, hvor forskjellige former for makt og dominans spilles ut i en bestemt setting. De beveger seg i et langsomt tempo, tilsynelatende meningsløse bevegelser repeteres og handlingen får dermed karakter av noe rituelt og iscenesatt. Kameraet dveler ved hver bevegelse som for å understreke at hver liten detalj er like viktig for helheten.

Filmene oppleves som omhyggelig komponerte og gåtefulle minifortellinger.
Gjennom det som registreres via kameraet opplever vi som tilskuere hvordan kunstneren virkelig utforsker det som skjer. Hun gransker karakterene og situasjonene med et skarpt blikk. Samtidig brukes også dramatiske kameravinkler og nærbilder som skaper fascinasjon og mystikk omkring handlingen.

Til hver film er det komponert et soundtrack, som oftest elektronisk musikk, som fremhever filmenes egenart, komponert av enten Larsson selv (40-15), Tobias Bernstrup (DOG) eller Sean McBride (DOLLS).