Decasia, Bill Morrison

03.11.2009 - 03.11.2009

I samarbeid med Verdensteatret Cinematek setter Tromsø Kunstforening opp en unik visning av Bill Morrisons film Decasia. Visningen vil være gratis for medlemmer av Tromsø Kunstforening og Cinemateket.

Decasia, Bill Morrison
USA, 2002
Regi: Bill Morrison
Komponist: Michael Gordon
Spilletid: 70 minutter
Visningssted: Verdensteateret Cinematek

Bill Morrisons Decasia har blitt omtalt som noe så sjeldent som en avantgardefilm med universell appell. En fantastisk hyllest til forfallets estetikk som på samme tid er både ubeskrivelig vakker og ubønnhørlig trist. Morrison har satt sammen en mengde gammel film, der rifter, dårlig emulsjon, bobler, streker, støv og nitratfilm i oppløsning gir nye dimensjoner til det filmene en gang framstilte.

I et hallusinatorisk driv dukker kimonokledde kvinner frem fra et flekket slør; en kamelkaravane ses i silhuett mot en fordreid ørken; en bokser kjemper mot sitt eget bildes oppløsning; Wall Street går opp i flammer; hav slår bulker og fisk smelter, før det hele ender i total destruksjon. Dommedagsfølelsen understrekes av komponisten Michael Gordons lydmur - i en film der lyd og bilde står i et gjensidig avhengighetsforhold til hverandre. Faktisk ble filmen skapt som visuelt akkompagnement til musikken, ikke omvendt. Lyd og bilde utfyller hverandre perfekt i denne vakre destruksjonsdansen.

Bill Morrison (f. 1965) som bor og arbeider i New York har sin utdannelse fra Cooper Union School of Art. Arbeidene hans har vært vist ved filmfestivaler, på museer og i konsert-saler over hele verden. Blant annet ved Carnegie Hall, Lincoln Center, MoMA, Tate Modern, Royal Festival Hall, Walt Disney Concert Hall, Rotterdam Film Festival og Sundance Film Festival.

Vi takker Bill Morrison og Du store verden! som har gjort oppsetningen mulig.