Konsert med Pink Twins, Rishaug/Watz og Menelaos

24.10.2009 - 24.10.2009

Under Insomnia 2009 vil en del av liveprogrammet bli avholdt på Tromsø Kunstforening.

Pink Twins er en duo fra Helsinki bestående av brødreparet Juha og Vesa Vehviläinen. Musikk og kunst står i et gjensidig avhengighetsforhold når de opptrer med sine såkalte "live performancer" der målet er å endre publikums oppfatning av tid og rom. De opptrer gjerne i utradisjonelle lokaler som fabrikker, kirker eller museer og fremføringen er laget spesielt for rommet den fremføres i. Pink Twins har gjort opptredner på festivaler og visningssteder over hele verden, blant annet på MoMA i New York, Stedelijk Museum i Amsterdam og på Veneziabiennalen.

Alexander Rishaug er lydkunster, produsent og musiker, og har i flere år har vært en del av den innovative norske scenen for elektronisk musikk bl.a. som soloartist med utgivelser på Smalltown Supersound og Asphodel og som medlem av impro trioen ARM med Arne Borgan og Are Mokkelbost. Rishaugs lydbilde kan beskrives som stille, melodisk og melankolsk, skapt av et sammensurium av minimalistisk elektronikk, abstrakte beats, glitch og digital støy.

Billedkunstneren Marius Watz står for de visuelle projeksjonene under konsertene. Watz sin særegne estetikk er lett gjenkjennelig gjennom sine saturerte farger og sterkt geometriske komposisjoner. Til live konsertene lager han visuelle softwareinstrumenter som bruker lyd som parameter, slik at lyd og bilde kobles sammen til en synestetisk opplevelse.

Menelaos Tomasides er en elektronikamusiker fra Kypros som nå bor i Køln. Da han studerte i Darmstadt i Tyskland på det tidlige 90-tallet utforsket Menelaos jazz og de tidlige stadiene av jazz-influert elektronika-musikk. Menelaos har et bredt musikalsk spekter. Han har jobbet med musikere med forskjellig bakgrunn, fra Kølns nestor innen for teckno-musikk, dj og produsent Tobias Thomas, til den profesjonelle jazzbassisten Mathias Nowak. Menelaos spiller følsom eleketronika-musikk; kommuniserende og kontemplativ, emosjonell og rolig – uten å ekskludere muligheten for å danse til den!