Symposium om lydkunst og konsert med Petri Kuljuntausta

22.10.2009 - 22.10.2009

Som en del av Insomnia-festivalen for elektronisk musikk og kunst i Tromsø (22.–24. oktober) arrangerer Tromsø Kunstforening et symposium om lydkunst i samarbeid med Muu fra Helsinki.

Symposiet finner sted den 22. oktober på Tromsø Kunstforening. Det er ingen deltakeravgift.

For å være sikret plass ber vi deg sende en e-post til:
monica.grini@tromsokunstforening.no

Disse vil holde innlegg:

Petri Kuljuntausta, kunstner og forfatter av On/Off, et verk om finsk elektronisk musikk
Kuljuntausta vil snakke om finsk lydkunst, med vekt på historisk utvikling og tendenser.
www.aureobel.com/petrikuljuntausta

Timo Soppela, direktør Muu
Soppela vil snakke om Muu’s virksomhet og filosofi.
www.muu.fi/site

Rita Leppiniemi, kunstner
Leppiniemi vil presentere prosjektet Audio Autographs.
www.leppiniemi.net

Pink Twins, lydkollektiv
Pink Twins jobber i krysningspunktet mellom musikk og visuell kunst. De har gjort opptredner på festivaler og visningssteder over hele verden.
www.pinktwins.com

Muu er en kunstnerdrevet organisasjon, som arbeider med eksperimentell kunst med særlig fokus på såkalte ”nye medier”. Siden grunnleggelsen i 1987 har Muu vært en sentral aktør på sitt område, og har gjennomført en rekke nordiske og internasjonale prosjekter.

Tromsø har et sterkt miljø for elektronisk musikk som er kjent langt utenfor landets grenser. En sentral institusjon i byens elektronikascene er Insomnia-festivalen, som arrangeres hvert år i oktober. Det er et uttalt mål for Insomnia å utvide festivalen til å omfatte også andre typer kunst som arbeider med nye medier, og med utgangspunkt i dette har festivalen og Tromsø Kunstforening inngått et samarbeid for å utvikle det elektroniske kunstmiljøet i Tromsø.

ØVRIG PROGRAM VED TROMSØ KUNSTFORENING UNDER INSOMNIA 2009:
16. oktober: Åpning av utstilling Geir Jenssen og Carl Michael von Hausswolff

19.10 – 20.10
LYD, skoletilbud med Siri Austen og Audun Eriksen

20.10 – 21.10
Workshop:
Lokomofon

Konserter:
Watz og Rishaug
Melenaos

Symposium on Sound Art
22. October, 19:00 at Tromsø Kunstforening

As a part of the Insomnia Festival 09 we invite you to a symposium on sound art in collaboration with the artist organisation Muu from Helsinki. Free entrance.

Participants:

Petri Kuljuntausta, artist and writer
Petri Kuljuntausta has belonged for more than a decade to a new generation of composers in Finland interested in experimental and electronic music. He is a composer, performer, sound artist and author of three books about sound art and electronic music.

Kuljuntausta has composed digital music for experimental films, visual art and dance projects, and made media and sound installations in museums, galleries and concert halls. His works has been performed in many European countries, Australia, Mexico and the USA, and he has made recordings for various labels in Australia, England, Finland, France, Germany and the USA. In 2005 he won an award, The Finnish State Prize for Art, from the Finnish government as a distinguished national artist.
www.aureobel.com/petrikuljuntausta

Timo Soppela, director of Muu
MUU is an artist run, Finnish interdisciplinary artist association, founded in 1987 to represent and promote new and experimental forms of art. These are such as media art, performance, video, environmental, space and conceptual art, sound and other experimental modes of cultural production.
www.muu.fi/site

Rita Leppiniemi, artist
Rita Leppiniemi is often working with new media and electronic art. She also has done a lot of online art projects. www.leppiniemi.net

Pink Twins, Sound Collective