SEAS TROMSØ

11.08.2009 - 20.09.2009

SEAS er en samtidskunstfestival med samarbeidspartnere fra Nordsjø- og Svartehavsregionene. Tromsø er nasjonal vertsby for SEAS. Festivalen vil ha fokus på Svartehavet og omfatter teater, dans, performance, installasjoner, video, fortellerkunst, workshops, konferanser og klubb.

Den sentrale ideen i Black/North SEAS er å benytte samtidskunst fra disse to regionene, på hver sin kant av Europa, for å skape samarbeid og bygge varige kulturelle forbindelser. Å forene kunsten med andre samfunnsområder er et viktig element i prosjektet. De deltakende kunstnerne og kunstnergruppene tilhører de enkelte lands mest anerkjente utøvere på sine respektive felt.

Black/North SEAS hadde premiere i Odessa, Ukraina i 2008, og har turnert videre rundt Svartehavet: i Bulgaria, Romania og Tyrkia. I 2009 turnerer festivalen til nordsjølandene: Sverige, Danmark, Norge og Storbritannia.

Tromsø er nasjonal vertsby og eneste stopp for Black/North SEAS i Norge. Over ni dager i september 2009 vil festivalen sette et sterkt preg på byen.

Tromsø Kunstforening er vert, med ansvar for gjennomføring av prosjektet.
Partnere for SEAS i Tromsø er Troms fylkeskommune og Tromsø kommune.
Black/North SEAS er initiert og styrt sentralt av Intercult, Stockholm.

Prosjektet er delfinansiert med betydelige EU-midler og er støttet av Intercult, Nordisk Kulturfond, Tromsø Kommune, Troms Fylkeskommune og Norsk Kulturråd.

SEAS Tromsø vil finne sted over hele byen med Tromsø Kunstforening som festivalsenter.

Kontaktpersoner:
Mariane Cosserat