Festivalutstillingen 2019: New Mineral Collective

18.01.2019 - 28.04.2019

New Mineral Collective (Tanya Busse & Emilija Škarnulytė)

Festivalutstillingen 2019:
New Mineral Collective
Tanya Busse and Emilija Škarnulytė
Erotics of Counter-Prospecting

Erotics of Counter-Prospecting er et samarbeid med Sámi Dáiddaguovddáš (SDG) i Karasjok, hvor den vises i perioden 14.11.2019–4.1.2020.

Festivalutstillingen 2019 i Tromsø Kunstforening er med New Mineral Collective, som for tiden utgjøres av de to Tromsøkunstnerne Tanya Busse and Emilija Škarnulytė.

Under TIFF, Tromsø Internasjonale Filmfestival, viser Tromsø Kunstforening hvert år en større mønstring av en kunstner, eller i dette tilfellet en kunstgruppe, som arbeider med bevegelige bilder.

Tanya Busse og Emilija Škarnulytė begynte å samarbeide under navnet New Mineral Collective (NMC) mens begge var del av Kunstakademiet i Tromsøs første MA-kull i perioden 2012–2013. NMC beskriver seg selv som en plattform som undersøker menneskets påvirkning av og inngripen i jordskorpen. Prosjektene til NMC gjennomføres ofte i dialog med forskere, med stor interesse og forståelse for et høyst kompleks og spesialisert felt, og gjennom flere forskjellige uttryksformer.

Utstillingen Erotics of Counter-Prospecting presenterer arbeider fra 2013 til 2019, inkludert for første gang en 16mm-versjon av deres mye viste og omtalte 2013-film Hollow Earth. I tillegg vises nye arbeider, både i form av bevegelig bilde og lysboksfotografier, installasjoner og tekst. Blant annet inneholder utstillingen også deres i 2015 utgitte avis Hollow Earth - Prospecting For Speculative Pleasure Vol. I (opplag 8000).

I sin tidlige produksjon var NMC konsentrert rundt de Europeiske nordområdene, for Erotics of Counter-Prospecting er også deler av Nordamerika og midtøsten besøkt for å gjøre research og lage nye arbeider. Dette for å utvide prosjektets dimensjon, både geografisk men også politisk. Videre spiller trauma og healing større plass nå enn tidligere. Performative aspekter har også oppnådd større viktighet over tiden, noe som også er tydelig i utstillingen.

Leif Magne Tangen, intendant i TKF og kurator for Erotics of Counter-Prospecting har følgende å si om New Mineral Collective:

«NMC fremsto allerede i 2013 som et fullt utviklet kunstnerskap, noe de viste både i deres film Hollow Earth, og i likelydende utstillingen i den såkalte «brunosten» i Harstad under Festspillene samme år, hvor de med aller største enkelhet brukte dette massive, store, industrielle rommet som scene for et slags Gesamtkunstwerk. NMC sitt blikk på det samtidige landskapet og menneskets inngripen gjennom gruvedrift og annen mineralutvinning i jordskorpa, er et kritisk blikk. De stiller mange spørsmål - og de gjør dette på en måte som hverken roper «ulv, ulv», eller ukritisk estetiserer menneskets inngripen både i søken etter og utvinning av mineraler. Utstillingen, hele produksjonen til NMC så langt, viser behovet for å forstå dette omfattende feltet med utgangspunkt i sin egen størrelse, sin egen kropp. Dette betyr også å se menneskets påvirke i jordskorpa fra et kvinnelig perspektiv».

Counter-Prospecting er et begrep først bruk av arkitekt Kjerstin Uhre. Uhre er en av forskerne som New Mineral Collective forløpende jobber sammen med.

Til utstillingen Erotics of Counter-Prospecting har kunstnerne og TKF bestilt en ny tekst av skribent og kunstner Quinn Latimer. Denne bærer tittelen Core Desires, Counter Prospects kan leses i invitasjonsfolderen til utstillingen.

New Mineral Collective har tidligere gjennomført utstillinger på Festspillene i Nord-Norge (2013), SKINN - Se Kunst i Nord-Norge (2015) og Barents Spektakkel (2017). Filmen Hollow Earth har vært vist i institusjoner som Serpentine Gallery, Whitechapel Gallery, Ballroom Marfa, Istanbul Modern, SIART Bolivia International Art Biennial og Gothenborg Kunsthall. I 2019 deltar de i Toronto Art Biennial.

Tidligere har de utgitt boken Hollow Earth i 2013 og avisen Hollow Earth - Prospecting For Speculative Pleasure Vol. I., 2015. De jobber for tiden med en tredje utgivelse, som har arbeidstittelen Erotics of Counter-Prospecting.

Utstillingen har mottatt støtte fra Kulturrådet (Statens utstillingsstipend) og Norske kunstforeninger (utstyrsstøtte).

Festivalutstillingen har tidligere vist kunstnere som: Ane Hjort Guttu, Saodat Ismailova, Declan Clarke, Riikka Kouppala, Olof Olsson, Jennifer Reeder, Wolff & Hauge, Yan Xing, Sigalit Landau, Bodil Furu, Sigurður Gudjonsson, Annika Larsson, Jesper Just og Marit Følstad.