KULTURNATTA 17 i TKF: SACEREDSCAPE av Robel Temesgen

06.10.2017 - 06.10.2017

OBS!OBS! PROGRAMENDRING

17:00–18:00 Åpning Robel Temesgen, SACREDSCAPE, Mondo
18:00–19:00 Kunstnersamtale Robel Temesgen med Tanya Busse og Hanne Gudrun Gulljord

MONDO Books og Tromsø Kunstforening har invitert Robel Temesgen til å gjøre et nytt veggmaleri i bokhandelen som del av utstillingsserien MONDO WALL. Maleriet ferdigstilles til Kulturnatta og blir for første gang tilgjengelig for publikum fredag 6. oktober.

Kuratert av Tanya Busse, Leif Magne Tangen og Hanne Gudrun Gulljord.

Arrangementet foregår på engelsk.
Velkommen til åpning og kunstnersamtale!

---

Sacredscape Series inngår i Temesgens pågående prosjekt Adbar, et amharisk begrep som refererer til steder av spirituell betydning hvor rituelle handlinger finner sted og offergaver blir blir gitt. Disse hellige stedene fungerer som sosiale og offentlige rom, også for verdslige sammenkomster. Prosjektet undersøker hvordan beskyttende ånder er kroppsliggjort i ulike elementer av et naturlig landskap. Gjennom erindringer, erfaringer og fantasi navigerer Adbar - Sacredscape series i det fysiske og det metafysiske landskapet.

BIO: Robel Temesgen (f.1987, Ethiopia) gikk i 2015 ut MBA i Samtidskunst fra Kunstakademiet i Tromsø, Universitetet i Tromsø. Han har sin BFA i maleri fra ASFAD, Alle School of Fine Arts and Design ved Addis, Ababa Universitetet i Ethiopia i 2010. Hans kunstneriske praksis dreier omkring maleri men omfatter elementer fra performance, installasjon, video og samarbeidsprosjekter. Temesgens har siden 2010 undervist ved Alle School of Fine Arts and Design, Addis Ababa University. Hans første institusjonelle soloutstilling i Norden, There’s No Politics in Painting? er for tiden å se i Marabou Kunsthall i Stockholm.

MONDO Books er et uavhengig kunstnerdrevet initiativ som fokuserer på kunstnerpublikasjoner, fanziner og trykksaker hovedsakelig fra unge eller nyetablerte kunstnere fra sirkumpolare nord. MONDO Books har siden 2015 samarbeidet meg og drevet bokhandel i Tromsø Kunstforenings første etasje. MONDO Books består av kunstnerne Tanya Busse, Miriam Haile og Linn Horntvedt.www.mondobooks.no

MONDO WALL er en serie veggmalerier påbegynt i 2015. Første kunstner var Ane Elene Johansen med verket Something Darker is Going to Happen. Utstillingsserien har fokus på kunstnere med lokal tilknytning.

Både MONDO Books og MONDO WALL er del av TKFs langsiktige samarbeid. Andre prosjekter som er og har vært en del av denne satsningen er Flagg Tromsø 2015–2020, et prosjekt av Entrée / Randi Grov Berger hvor et nytt kunstverk blir vist i form av et flagg på flaggstangen i Muséparken hver måned, Tromsø Folkekjøkken, som når de ikke er involvert i andre prosjekter holder til i Cafe EKA og Beates Black Box, Norges minste visningssted for samtidskunst som i to sesonger har vært på gjesteopphold hos oss. Det alle disse prosjektene har til felles er sin interesse i forskjellige, ofte uvanlige måter for utvikling og visning av kunst og kunstverk.