Objet Perdu av Jan Freuchen & Lutz-Rainer Müller

17.06.2017 - 20.08.2017

Jan Freuchen, Lutz-Rainer Müller

---

Tromsø Kunstforening er glade for å presentere samarbeidsprosjektet Objet Perdu av Jan Freuchen og Lutz-Rainer Müller.

---

Objet Perdu ble påbegynt i Berlin i 2006 og har siden blitt vist i en rekke ulike varianter og sammenhenger. Prosjektet vil nå kulminere i en stor installasjon ved Tromsø Kunstforening, hvor det akkumulerte materialet fra prosjektet vil presenteres i form av nye skulpturelle, todimensjonale og digitale verk. En omfattende utstillingsarkitektur vil transformere utstillingsrommene og danne en særegen ramme for prosjektet.

I kunsten er et objet trouvé et funnet objekt; en ting som blir løftet ut av mylderet og foredlet til kunstnerisk materiale. Objet Perdu (fr.: mistet objekt) kan kanskje være et kunstverk som gjennom transformasjoner som gjør det vanskelig gjenkjennelig som kunst - det reduseres et av mange objekter i tingenes parlament.

Til en utstilling ved det kunstnerdrevne visningsrommet West Germany ble en tre meter høy replika av månelandingsmodulen Eagle (1969), konstruert i kryssfiner.

Etter utstillingens slutt ble skulpturen delt opp i ulike fragmenter, som i sin tur ble spredt utover et jorde ved en herskaplig villa i Baßdorf utenfor Berlin, slik oppstod skulpturparken Baßdorf Research Center. Den bestod frem til neste utstilling, i Pierogi Gallery i Leipzig, som (nåværende intendant ved TKF) Leif Magne Tangen da ledet. Her ble fragmentene fra den opprinnelige skulpturen, godt fermentert og patinert av sin tilværelse som skulpturpark, omgjort til nye arbeider, i all hovedsak nye skulpturer. Dette i tråd med prosjektets prosessorienterte metode.

De siste ti årene har de ulike fragmentene blitt videre bearbeidet, som 3D-printede objekter, collager, avstøpninger i gips eller bearbeidet til å bli selvlaget papir.

Utstillingen, som ikke bare har Leif Magne Tangen som kurator men også som motiv for flere av arbeidene, kan beskrives som et laboratorium for ideer og uttrykk om kunstens relasjoner til arkitektur, design og ideologi.
Spesielt for utstillingen har Freuchen og Müller ved bruk av såkalte honeycom-plater (papp-plater med bikubeformet kjerne) laget en labyrintisk utstillingsarkitektur inne i utstillingsrommene, hvor de ulike bearbeidelsene av prosjektets råmateriale har fått sine tildelte plasser: collager av dokumentasjonbildene, en 3D-printet lampe med forelegg fra skulpturen, en bok med papirmasse fra skulpturens treplater, en video med kunstforeningens intendant i form av en virtuell avatar - vandrende rundt på l’objet perdu.

Jan Freuchen (*1979), bor og arbeider i Kristiansand, studerte på Kunstakademiet i Bergen og ved Städelschule i Frankfurt am Main, Tyskland. Han stilt ut blant annet ved Vigelandmuseet, Bergen Kunsthall, Nasjonalmuseet og Sørlandets Kunstmuseum. Arbeider av Freuchen er å finne i samlinger som Sørlandets Kunstmuseum, Nasjonalmuseet, Astrup Fearnley Museet, og Pieter og Marieke Sanders samling. Utover dette har Freuchen ferdigstilt flere offentlige utsmykninger, senest Columna Transatlantica som en del av Nasjonale Turistveier. Siden 2012 har Freuchen, sammen med forfatter og kritiker Sigurd Tenningen, kuratert utstillingsserien Game of Life (I–III) for Kristiansand Kunsthall. Freuchen driver forlaget Lord Jim Publishing.

www.janfreuchen.net

Lutz-Rainer Müller (*1977) bor og arbeider i Leizpig, studerte ved Muthesius Kunsthochschule i Kiel, Kunstakademiet i Oslo og Kunstakademiet i Bergen. Sammen med Stian Ådlandsvik har han gjennomført utstillinger blant annet ved Fotogalleriet i Oslo, Hordaland Kunstsenter og Kunsthall Oslo. Duoen har også ferdigstilt flere offentlige utstmykninger. En av S + Ls siste utsmykninger, Dis-posisjon, er å se på UiT – Norges Arktiske Universitet i Tromsø.

www.lutzrainermueller.com

www.l-plus-s.com