hjem/homer

Saodat Ismailova - Den Hjemsøkte

20.01.2017 - 02.04.2017

Festivalutstillingen 2017 åpnes fredag 20. januar kl. 19:00. Alle er velkommen.

Velkommen til åpning av Festivalutstillinga 2017:

Saodat Ismailova
Den Hjemsøkte
The Haunted
سهٔحرلانگان
Заколдованный
-
Kl. 19:15
Åpning av Katya García-
Antón, direktør for OCA—Office for
Contemporary Art Norway.

Saodat Ismailova er Tromsø Kunstforenings festivalkunstner for 2017 med utstillingen Den Hjemsøkte. Hvert år under Tromsø Internasjonale Filmfestival (TIFF), presenteres en separatutstilling med en internasjonalt anerkjent kunstner som jobber med bevegelige bilder. Vi er glade for å huse Ismailovas første større institusjonelle separatutstilling og hennes første separatutstilling i Nord-Europa.

Utstillingen viser tre filmer, inkludert Den Hjemsøkte som er laget spesielt for utstillingen, med musikk av Camille Norment. I tillegg vises Letter Series, som er en gruppe collager. Den inkluderer også to Suzanibroderier som er begge over hundre år gammel.

Den Hjemsøkte er både tittelen på en av filmene og utstillingen. Den Hjemsøkte er et begrep som antyder tilstedeværelse av noe – en tilstedeværelse som ikke lar seg så lett beskrive – som vage minner, drømmer, dejavu. Dette er noe som er merkbart i filmen Den Hjemsøkte, en film som handler om tilstedeværelsene av en utdødd tiger i folks drømmer, selv flere generasjoner etter dens utryddelse.

Utstillingen Den Hjemsøkte er både en observasjon av, så vel som en sårbar beskrivelse av – og til ettertanke over – Usbekistan og Sentral-Asia. Den Hjemsøkte tar opp temaer rundt kvinnelighet, mystikk. Et viktig element er i så måte hvordan drømmer og minner kan overleve på tvers av generasjoner. Indirekte tar den opp endringer i samfunn, kultur og språk. Som alt av Ismaiolovas produksjon er grunnlaget for utstillingen Sentral-Asia, en region som har gjennomgått store forandringer de siste hundre årene. Man kan si at utstillingen har en personlig forbindelse til denne regionen og kulturen der.

Leif Magne Tangen, intendant i Tromsø Kunstforening har følgende å si om kunstnerskapet: «Saodat Ismailova har til tross for at hun begynte å jobbe innenfor en samtidskunstkontekst for kun tre år siden allerede opparbeidet seg en omfattende kunstnerisk produksjon som tar utgangspunkt i, og bygger på historier fra, hjemlandet. Hennes sensoriske meditasjon, måten hun dokumenterer det udokumenterbare (f.eks en utdødd tiger) og samler det fragmentariske og flyktige (f.eks drømmer) på, er av og til vanskelig å beskrive. Det er også verdt å nevne at Sentral-Asia er en region som i utgangspunktet er muslimsk, men som kunsten til Ismailova viser er det en veldig heterogen kultur som har sterke mystiske, paganistiske og sekulære sider ved seg. Dette er tydelig når du opplever utstillingen Den Hjemsøkte.»

I et intervju med utstillingens med-kurator, Gayane Umerova (The Art Gallery of Uzbekistan), Sier Saodat Ismailova blant annet følgende: «I de senere år har jeg sluttet å merke forskjell på fortid og fremtid. Det finnes bare 'Nå' og den er fylt med emosjonell hukommese, intuisjon, emosjonell underbevissthet , og – ikke minst – semantiske arketyper. Du som person er i en konstant forhandlingssituasjon med denne 'arven' som du ikke nødvendigvis vet hvor kommer fra, men som gir deg styrke og hjelper deg videre.»

Kort beskrivelse av verkene i utstillingen:
Letter Series er en serie collager som er sort / hvit fotografier av personer, det er også håndskrift over hele bildet. Personene som er avfotografert er foreldre og besteforeldre av Ismailova. Den håndskrevne teksten tilhører personen på bildet. De fleste av disse er uleselig for Ismailova fordi man vekslet skriftspråk flere ganger i løpet av det tyvende århundre.



Zukhra
30 minutter, HD
2013
Zuhkra - Venus, beskriver en jente i veldig dyp søvn og vi opplever fragmenter av hennes drømmer, hennes minner og livet hennes. Filmen forteller historien om en jente som ble en mystifisert figur for kvinner i Sentral-Asia, en jente som ble omvandlet til en lykkestjerne for å følger ethvert jentebarn samt å innvilge dem et ønske.
Legenden sier at Zuhkra er en stjerne som opp igjennom tidene har forsvunnet og kommet tilbake på stjernehimmelen, som den stjernen en ser sist på morgenhimmelen.
Lydbildet i filmen er en fortolkning av én av de mange historiene om Zuhkra, at sjelen hennes ble røvet fra henne av ånder, at hun dermed landet i en dyp søvn, at den eneste måten å få sjelen tilbake var gjennom et gammelt shamanistisk ritual som kalles «jahr».


Stains of Oxus
23 min, videotriptyk, HD
2016
En oneirologisk-reise gjennom den største elven i Sentral-Asia, Amu-Darja, også kjent ved sitt greske navn, Oxus. Filmen viser forandringer i landskap, og observerer folkene som bor langs med elven, fra dens utspring i høylandet i Tadsjikistan til lavlandet i Uzbekistan, hvor den ender. Drømmer, fra en lokal tradisjon om å fortelle drømmene sine til elven som renner, er nå fanget på film. De hemmelige drømmene til filmens protagonister, som de tidligere hvisket til elven, er installasjonens midtpunkt. Gjennom portrettene av lokalbefolkningen, som gjenforteller både sine liv og sine drømmer, blir de seg selv igjen som en del av den nye Oxus.



Den Hjemsøkte
23 minutter, HD
2017
Lyddesign og musikk ved Camille Norment
Den Hjemsøkte er en imaginært møte med sjelen til den aller siste av den utdødde turantiger, som frem til midten av det tyvende hårhundre holdt til i Sentral-Asia. Grunnet jakt på tigeren for dens pels, samt at irrigasjon av elven Amu-Darja førte til at de massive siv-skogene den hadde sitt hovedbiotop i, langs med elveleiet, forsvant, forsvant også tigeren. I dag 'lever' den i drømmene til befolkingen. De sier den representer landskapets sjel; en hellighet; en healer. Den Hjemsøkte er et slags video-brev, eller et ritual for å sørge over sjelen til den siste, utdødde, turantigeren. Musikken i filmen er laget av Camille Norment. Versjonen som vises i utstillingen er ikke ferdig, men i løpet av utstillingen vil det bli annonsert når den ferdige versjonen kan ses.Den Hjemsøkte er et direkte resultat av Saodat Ismailovas kunstneropphold på Ekerly i Oslo, som en del av OCA - Office for Contemporary Art Norway sitt ISP-program, sommeren 2016.

-

program


fredag ​​20.1.2017
kl. 19:00- 21:00 Åpning av utstillingen
kl. 19:15 Utstillingen åpnes av Katya García-Antón, direktør for OCA - Office for Contemporary Art Norge
-
lørdag 21.1.2017
Miniseminar om film og kunst
- På engelsk men med solboller.

kl. 13:00
Film, språk, kultur, hukommelse
Saodat Ismailova og Leif Magne Tangen i samtale om utstillingen The Haunted. sentrert rundt Ismailova produksjon.

kl. 14:00
The Art Scene of Uzbekistan
Hva er samtidskunst i Uzbekistan og de andre landene som utgjør Sentral-Asia? En mellom Gayane Umerova, kurator ved The Art Gallery of Uzbekistan og Saodat Ismailova.
Gjort mulig med støtte fra OCA - Office for Contemporary Art Norge International Support: 03-finansiering.

kl. 15:00
Introduksjon til LUX bevegelige bilder
LUX er en internasjonal kunst byrå for støtte og fremme av kunstneres bevegelig bilde praksis og ideer som omgir den. LUX eksisterer for å gi tilgang til, og utvikle publikum for, kunstnernes bevegelige bildet arbeid; å gi faglig utvikling støtte for kunstnere som jobber med bevegelige bilder; og for å bidra til og utvikle diskursen rundt praksis.
Innføring av Benjamin Cook, direktør for LUX og medlem av TKF sitt kunstneriske råd. Foredraget er en del av prosjektet U. T. II, gjort mulig med støtte fra Kulturrådets Gjesteoppholdsordning.

torsdag 9.2.2017
torsdag 9.3.2017
torsdag 23.3.2017
kl. 17:00 Vandring gjennom utstillingen
kl. 18:00 til 21:00 Tromsø Folkekjøkken
Om Folkekjøkkenet (på norsk):
- Vi vil være en organisasjon vil ha kort vei mellom tanker rundt klimaendringer og miljø - og handling!

- Folkekjøkkenet avtaler med lokale butikker, og henter mat som ellers vil bli kastet.

- Vi mener at å invitere folk til å lage og spise mat sammen er en fin måte å spre glede på (og spare miljøet)

- Hvis maten som ellers ville blitt kastet blir til et sosialt måltid blir det enda bedre! 

- Folkekjøkkenet vekker til livet gode nordnorske verdier om dugnad, samhold, samarbeid og vennskap på tvers av sosiale og aldersmessige forskjeller. Vi er politisk nøytrale, uavhengig og non-profit.

På våre arrangementer samles vi for matlaging og felles middag. På våre facebookarrangement kommer tid og sted! Vi sees på folkekjøkkenet! :-)

kuratorer for The Haunted:
Leif Magne Tangen (TKF - Tromsø kunstforening) og Gayane Umerova (The Art Gallery of Uzbekistan)

Utstillingen vil vises ved The Art Gallery of Uzbekistan høsten 2017.
En publikasjon kommer sommeren 2017.

Bio, Saodat Ismailova
Saodat Ismailova (født 1981 i Usbekistan, bor og arbeider i Paris og
Tashkent) studerte filmproduksjon ved Tashkent State Institute of Art. Deretter ble hun med i kinoavdelingen i Fabrica, Benetton forskningssenter, Treviso. Hennes første spillefilm, 40 Days of Silence, hadde premiere på Berlinale i 2014, og har siden blitt vist i mer enn 30 land over hele verden. Hun arbeider for tiden med sin andre helaftens film Barzagh. Ismailova er for tiden kunstner ved Le Fresnoy - Studio national des arts contemporains i Tourcoing, Frankrike. Som kunstner har Ismailova blant annet stillt ut i den sentralasiatiske paviljongen i Venezia i 2013, The VI Tashkent International Biennale og Singapore Biennale 2014. Hennes første separatutstilling, Celestial Circles, var å se i Kunstsammlung und Museen Augsburg i 2014.

Festivalutstillingen har tidligere vist kunstnere som: Declan Clarke, Riikka Kouppala, Olof Olsson, Jennifer Reeder, Wolff & Hauge, Yan Xing, Sigalit Landau, Bodil Furu, Sigurður Gudjonsson, Annika Larsson, Jesper Just og Marit Følstad.