Festivalutstillingen 2016: Declan Clarke - Geist Trilogie

---
Grand Opening:
Fredag 22.januar kl 19:00

Declan Clarke er Tromsø Kunstforenings festivalkunstner i 2016 med utstillingen Geist Trilogie. Under Tromsø International Filmfestival (TIFF) presenterer Tromsø Kunstforening hvert år en separatutstilling med en internasjonalt anerkjent kunstner som arbeider med film eller video. I år har vi gleden av å huse Clarkes mest ambisiøse prosjekt til nå, filmtrilogien Geist Trilogie, som også er hans første store institusjonelle separatutstilling utenfor Irland og Storbritannia.

---

Filmene i utstillingen utforsker problemstillinger omkring hvordan virkning industrialisering og modernisme har hatt i Europa gjennom filmene We Are Not Like Them (2013), The Most Cruel of All Goddesses (2015) og Wreckage in May (2015). Utstillingen presenterer de to sistnevnte filmenes internasjonale permiere, og Wreckage in May er produsert for Tromsø Kunstforening og Hugh Lane Gallery, Dublin.

Fredag 22.januar
19:00 Grand Opening: Declan Clarke Geist Trilogie
19:30 Åpningstale
21:00 Filmfest i Bar EKA

Lørdag 23.januar
14:00 Samtale mellom Declan Clarke og Sarah Perks. Sarah Perks er Artistic Director ved HOME Manchester og medlem av Tromsø Kunstforenings kunstneriske råd. Samtalen er del av prosjektet U.T. II, støttet av Rom for kunst - Kulturrådet.

Torsdagene 4. og 18. februar og 3.mars
17:00 Offentlige omvisninger i utstillingen.
18.00 Tromsø Folkekjøkken

Geist Trilogie

Filmtrilogien fokuserer på betydningsfulle historiske hendelser og introduserer de i et narrativ som aktive “agenter” som har dyp innvirkning på hendelser i samtiden. Ved å benytte historiske og politiske hendelser som tema, er filmene fullstendig forankret i nåtidens politikk, og fungerer som indirekte kommentarer på årsak - virkningsforhold og pågående konsekvenser for det nåværende politiske klimaet.

De tre filmene reflekterer over effekten av industrialisering og modernisme i Europa. Den første, We Are Not Like Them (2013), dokumenterer transformasjonen av industrialiseringen i Europa og rekkevidden av dens skiftende politiske perspektiver. Den andre filmen, The Most Cruel of Goddesses (2015) viser hvordan livet til og arven etter den politiske teoretikeren Fridrich Engels leder frem mot dannelsen av NATO i kjølevannet av 2.verdenskrig. I den siste delen av trilogien, Wreckage in May (2015), fokuserer Clarke på undertrykkelsen av Pariserkommunen i 1841 og rollen impresjonistiske malere hadde gjennom å visualisere den moderne urbaniteten og hvordan denne rollen utviklet seg videre i det 20.århundrets film og fotografi.

Utstillingens tyske tittel, Geist Trilogie, spiller på Georg Wilhelm Friedrich Hegels sentrale begrep i Åndens fenomenologi (Phänomenologie des Geistes) - Geist, eller på norsk ånd, som et verktøy for å filosofere over historien. Til tross for at Geist etymologisk kan oversettes til å bety spøkelse, er dagens gjeldende oversettelse av begrepet ånd. Trilogie er den tyske versjonen av trilogi, definert som en gruppe dramatiske eller litterære verk med beslektet tema i tre deler.Mer informasjon på norsk kommer! I mellomtiden, vennligst se den engelske versjonen av nettsiden for mer utfyllende tekst om filmene.

Synopsis av filmene på engelsk:

Gallery I

Inviting a contemporary contemplation, We Are Not Like Them, 2013, connects four different locations in Europe. It uses the tropes of the early 20th Century documentary film and the mid-century espionage film to contextualise these locations. These are, in order of appearance, the former Wallsend and Walker shipyards in Newcastle Upon Tyne, Eisenhüttenstadt, a city on the eastern border of Germany, Nowa Huta, a city on the outskirts of Kraków in Poland, and the Groupe Scolaire L’Octobre – a primary school in the Alfortville district of Paris.

Gallery II

The Most Cruel of All Goddesses, 2015, presents a portrait of the life of German political philosopher Friedrich Engels as a backdrop to a noir/espionage film that follows an unnamed agent on an unspecified mission. The film reflects upon the political history and significance of the Manchester region, particularly Salford where the origins of the socio-political foundations of the 21st century were laid.

Gallery III

Wreckage in May, 2015, uses the thriller/revenge film genre to examine the suppression of the Paris Commune in 1871 and the role of women in the founding, running, and defending of this short-lived government. The film also considers the social and militant role of the artist Gustave Courbet in the Commune and how it contrasts with the younger generation of artists, whom he had inspired - the Impressionists. The plot of Wreckage in May shows an unnamed agent figure that follows a female character around a city as she researches the history of the Paris Commune. Unbeknownst to the agent, he disturbs the ghosts of history through his covert intrusions into the woman’s research; the consequences of which are unforeseen and disturbing.

bio:

Declan Clarke (*1974, Dublin) studied at the National College of Art and Design, Dublin, and Chelsea College of Arts, London.

Recent solo exhibitions includes Wreckage in May at Hugh Lane Gallery, Dublin; Group Portrait with Explosives at Mother’s Tankstation, Dublin; I Have Doubts at The Centre for Visual Introspection, Bucharest and Nothing Human is Alien to Me, Pierogi Gallery, Leipzig.

His works has been shown in group exihibitions at MOCA Belgrade, Serbia & ARTIUM, Basque Museum of Contemporary Art, Vitoria, Spain; HOME, Manchester; Whitstable Biennale; Temporäre Kunsthalle, Berlin; Irish Museum of Modern Art, Dublin; Frieze Projects, Frieze Art Fair, London; Studio Voltaire, London; Staatliche Kunsthalle Baden Baden; PS1 MOMA, New York; Tate Britain, London.

His films has been screened at Tromsø International Film Festival; Cinéphémère, Jardin Des Tuilieries, FIAC, Paris; FID-Marseille; The Star and Shadow Cinema, Newcastle; Serpentine Cinema, London; Liverpool Biennale; Kölnischer Kunstverein, Cologne; Kunsthal Charlottenborg, Copenhagen and The Irish Film Institute, Dublin.

Festivalutstillingen 2016 er støttet av Kulturrådet og våre samarbeidspartnere Hugh Lane Gallery, Dublin, HIGH-NORTH/NABROAD and HOME Manchester.

Festivalutstillingen har tidligere presentert en rekke kunstnere som arbeider med film og video: Riikka Kouppala, Olof Olsson, Jennifer Reeder, Wolff & Hauge, Yan Xing, (i gruppeutstillingen Traveling Alone 2015), videre Sigalit Landau, Bodil Furu, Sigurður Guðjónsson, Annika Larsson, Jesper Just and Marit Følstad.