Gimme Shelter

08.11.2014 - 21.12.2014

En veldedighetsutstilling til støtte for Proteseverkstedet i Gaza.

Åpning: 7. november 20.00 - 22.00
Åpningstale av Mads Gilbert

Deltakende kunstnere: Tanya Busse, Jan Christensen, Juan-Pedro Fabra Guemberena, Loretta Fahrenholz, Aage Gaup, Kenneth Goldsmith, Emilija Skarnulyte, Nedko Solakov, Kristin Tårnesvik, Gabriela Vainsencher.
utstillingen er kuratert av: Power Ekroth, Hanne Gudrun Gulljord, Leif Magne Tangen

Veldedighetsutstillingen Gimme Shelter består av silketrykk av ti annekjente kunstnere laget spesielt for Tromsø Kunstforening og til støtte for Proteseverkstedet. Utgangspunktet for gruppeutstillingen Gimme Shelter er et arbeid av Aage Gaup fra 2004 ved samme navn. Installasjonen var utstillt på TKF for første gang som en del av jubileumsutstillingen for Masi-gruppen (samisk: Mázejoavkku, også kalt Samisk Kunstnergruppe/Sámi Dáidujoavkku). Installasjonen består av en klebersteinskulptur og to trekister.

Skulpturen viser en naken menneskefigur, sammenkrøpet med knærne presset under kroppen, overkroppen er bøyd fremover og hendene dekker hodet. Håret henger over ansiktet som skjules. Dens sammenkrøkede kroppsstilling kan forstås som et uttrykk for en eksistensialistisk holdning. Skulpturens form kan ha likhet og gi assosiasjoner til primitivisme i kunsten; i lys av Gaups identitet som Samisk kan det også være en referanse til holdninger mot Samer, hvordan de i lang tid ble betraktet som “primitive” i den såkalte vestlige, siviliserte verden.

De to trekassene kan se ut som likkister i to forskjellige størrelser. De er trehvit på innsiden og på utsiden er de sortmalt. Lokkene, som også er sortmalte, ligger på tvers av kistene. Dette påkaller assosiasjoner av hva det Palistinske folket har vært igjennom de siste 40 årene. De sorte objektene ble tilføyet steinskulpturen Gimme Shelter som et direkte resultat av Yassir Arafats død, Palestinas første folkevalgte president, i 2004. Tilføyelsen er en hommage til både Arafat som statsbygger og leder og til det Palistinske folket. For andre gang, ti år senere, vil installasjonen Gimme Shelter bli stilt ut i Tromsø Kunstforening, de tre objektene vil installeres etterhverandre på tvers av rommet og være omringet av de innrammede silketrykkene som henger på veggene.

Tromsø og Gaza er vennskapsbyer og har de siste tretten årene gjennomført flere prosjekter sammen. Okkupasjonen av Palestina må ta slutt og Tromsø Kunstforening ønsker med dette å markere sin posisjon ved å samle inn penger til Proteseverkstedet i Gaza. Proteseverkstedet har oppigjennom årene mottatt betydelig støtte og etter den siste femtidagerskrigen i Gaza hvor nok en gang et alt for høyt antall sivile, spesielt barn, mistet ikke bare bosted og familie men også kroppsdeler er økonominsk støtte nødvendig.

Her er det viktig å poengtere at Tromsø Kunstforenings politiske holdning ikke nødvendigvis er holdnigen til den enkelte kunstner men alle kunstner ønsker å gi midler til Proteseverkstedet.

De ti silketrykk-motivene er i et opplag på 35 + 15 E.A. og kommer i størrelsen på 59 x 42 cm. De vil alle bli nummerert. All salgsoverskudd går til Proteseverkstedet. Salgsprisen er satt til 1250 NOK og inkluderer 5% BKH og forpakning. Forsendelse kommer i tillegg.

For mer informasjon, vennligst kontakt Leif Magne Tangen hos TKF på 77 65 58 27 eller shelter@tromsokunstforening.no
For å se kunstverkene til salgs, se her

Dette er en unik anledning for å hjelpe Tromsø Kunstforening å ta et standpunkt, en mulighet for å støtte Gaza og proteseverkstedet og en veldig fin mulighet for å skaffe seg nydelige silketrykk i Tromsø.

TKF jobber med ArtEngine i dette prosjektet.

---

For å se kunstverkene til salgs,online se her

Tanya Busse, Forensic Geology, 2014, 42x59cm, Ed. 35 + 15 E.A, GS-10
---

Jan Christensen, Smooth Seas Don't Make a Good Sailor, 2014, 42x59cm, Ed. 35 + 15 E.A., GS-3

Juan-Pedro Fabra Guemberena, S.T.F., 2014, 42x59cm, Ed. 35 + 15 E.A., GS-4

Loretta Fahrenholz, My Throat, My Air, 2014, 42x59cm, Ed. 35 + 15 E.A., GS-7

Aage Gaup, Opprør, 2014, 42x59cm, Ed. 35 + 15 E.A., GS-9
---

Kenneth Goldsmith, Pointing at the best information trumps creating the best information, 2014, 42x59cm, Ed. 35 + 156 E.A., GS-5

Emilija Skarnulyte, A Transit of Venus, 2014, 42x59cm, Ed. 35 + 15 E.A., GS-1
---

Nedko Solakov, This is not the original drawing, 2014, 42x59cm, Ed. 35 + 15 E.A., GS-6
Teksten på bildet sier: "I know that Iʼm the more important from two of us, but I canʼt carry all this responsibility anymore" said the little stick and shrank a bit.

Kristin Tårnesvik, Vårt Land, Vårt Folk, 2014, 42x59cm, Ed. 35 + 15 E.A., GS-8

Gabriela Vainsencher, Shard, 2014, 42x59cm, Ed. 35 + 15 E.A., GS-2

Artists Bios:
Tanya Busse (b.1982 in Moncton, NB, Canada, lives and works in Tromsø, Norway) holds an MA in Capitalism, Sustainability and Art from the Academy of Contemporary Art in Tromsø, and a BFA from the Nova Scotia College of Art and Design in Halifax. Working primarily with video and installation, Busse explores questions of visibility in relation to deep-time, invisible architectures and to larger systems of power. She has exhibited at Gallery 44: Center for Contemporary Photography in Toronto, Canada (2013); Turku Biennial in Turku, Finland (2013); UKS in Oslo, Norway (2012) and is currently the co-director of Small Projects and Mondo Books. New mineral collective, Small Projects

Jan Christensen, born in Copenhagen, lives and works in Berlin and Oslo. His work has been acquired by institutions such as the Astrup Fearnley Museum, Oslo and the National Museum of Art, Norway. Many of his large-scale projects can be found in private collections, corporate enterprises and public collections. Recent exhibitions include the re-opening of the Astrup Fearnley Museum at Tjuvholmen in Oslo (To Be with Art is All We Ask), Galleri F15 (with Anders Fjøsne), Jeløya, public art projects with Marius Dahl in Trondheim, Oslo, Skien, Porsgrunn, Drammen and Hamar, Momentum 7, Moss, Høstutstillingen (with Are Blytt), Kunstnernes Hus, Oslo and the current exhibition Proto_Light at Artclub 1563 in Seoul which was curated by Lee Jiyoon and Kim Sung Won. His forthcoming solo-exhibition in 2014 at Viborg Kunsthal (Denmark) is curated by Helene Nyborg Bay. He is also involved with scenography for an upcoming play by Mona Banterla Grenna, Nelly Winterhalder and Øystein U. Brager, in addition to ongoing work as an adviser to the committee on acquisitions of
public art for KORO (Public Art Norway). He is a member of the committee of the Sparebankstiftelsen DNB art award, which will be announced November 20 for the award exhibition at Oslo Kunstforening. Successively, November 25, he will install another interactive audio installation in collaboration with Anders Fjøsne for the project “One Night Only” at Kunstnernes Hus.
www.janchristensen.org

Juan-Pedro Fabra Guemberena graduated from The Royal College of Art in Stockholm 2002. Juan-Pedro has divided his life between Montevideo, where he was born and partially raised, and Stockholm, where he arrived in the condition of refugee in the late 70's.This experience has become central to his artistic practice that maps out narratives and imagery of the extreme and sublime. His work has exhibited extensively internationally, among other in the exhibition Delays and Revolutions at the 50th Venice Biennale, 2003; My Private Heroes Marta Herford Museum, 2006; The Moderna Exhibition, The Modern Museum of Art, Stockholm, 2006; Favored Nations, 5th Momentum Biennial, Moss, 2009; 1st Biennale of The Americas, Denver, 2013. He is represented in collections such as The Modern Museum of Art, Stockholm; Sammlung Goetz, München; and The Wanås Foundation, Knislingen, Sweden.
He is currently based in Berlin and Stockholm.
www.jan-pedro-fabra-buemberena.com

Loretta Fahrenholz (born 1981 in Starnberg) lives and work in Berlin. Recent films include My Throat, My Air, 2013; Ditch Plains, 2013; Grand Openings Return of the Blogs, 2012; Haust, 2010, Que Bárbara, 2011, and Implosion, 2011. Recent solo screenings include “ICA Artists’ Film Biennial” (2014) and Ditch Plains, Galerie Buccholz, Berlin (2013). Recent solo exhibitions include “My Throat, My Air”, Ludlow 38, New York (2013) “Ditch Plains”, Project Native Informant, London and Reena Spaulings Fine Art, New York (2013); Halle für Kunst, Luneburg (2013) and “Implosion”, Reena Spaulings Fine Art, New York (2011). She recieved the Marion Ermer Prize in 2011, nominated for Prize of the Böttcherstraße in Bremen 2014 and current reciepent of the Villa Romana prize.
Reen Spaulings Fine Art
Galerie Daniel Buchholz

Aage Gaup (b. 1943 in Porsanger, lives and works in Karasjok) Aage gaup, was a member of the legendary Masi group, forerunner of the Sámi artist federation that was founded in 1979, which further established SDG in 1986. Through genuine intuition, which deftly moves between the two-dimensional and three-dimensional, shape and area, and distinctive craftsmanship in both materials and expression, Gaup has in his ability to renew and to explore means moved boundaries, and developed a unique ability to combine the tension between heritage and traditions by create and breath new life, revitalize and actualize his artistic work.
Aage Gaup

Kenneth Goldsmith is a poet and conceptual artist who holds a Bachelor of Fine Arts in sculpture. He served as a fellow of poetics and poetic practice at the University of Pennsylvania's Center for Programs in Contemporary Writing, where he taught an undergraduate class that included creative writing and poetics, and also was part of a series of workshops and readings at the university's Kelly Writers House and the Center for Programs in Contemporary Writing. Goldsmith also works as a host for Hoboken, New Jersey's WFMU radio.
UbuWeb
Kenneth Goldsmith on Twitter

Emilija Skarnulyte (b.1987, Vilnius) is a Lithuanian filmmaker and artist. She graduated with a BA in sculpture at the Brera Academy of Fine Arts, Milan, and with an MA from Tromsø Academy of Contemporary Art. Skarnulyte works with film, video, photography, installations and sound performances. The work of Emilija consists of a series of active visions, in which she examines reality with a political and a poetic approach. Different geological ungrounding processes, through layers of cultural strata and sub conscious, are present in Skarnulytes work. Her films have been screened in Manifesta 10, 31st São Paulo Biennial, International Short Film Festival Oberhausen, Edinburgh International Film Festival, Sao Paulo International Short Film Festival, Lumen festival, New York. She has had her solo shows in Italy, Norway, Lithuania, France and Greece. In 2009 Skarnulyte received the Italian National Prize of Fine Arts.
New Mineral Collective
www.emilijaskarnulyte.com

Nedko Solakov -- Having transcended the relative artistic isolation of post-Soviet Bulgaria, Nedko Solakov (born 1957, Tcherven Briag, Bulgaria; lives in Sofia) tackles serious subjects with a subversive whimsicality. Though the mediums and means he uses are diverse, comprising painting, sculpture, video, installation, and performance, his use of humor and sarcasm in narrative-driven works enables him to combine history, fiction, and autobiography seamlessly. Combined with his dark wit and a palpable sense of anxiety, reflecting his experience of the instabilities of Bulgaria, address Solakov’s view of life as an absurd joke, and the fears and questions such a perspective raises.
Since the beginning of the 1990s, Solakov has exhibited extensively in Europe and the United States. His work was featured all the biennials including Aperto’93 (Venice Biennial); the 48th, 49th, 50th and 52nd Venice Biennial; the 3rd, 4th and 9th Istanbul Biennial; São Paulo’94; Manifesta 1, Rotterdam; the 2nd and 4th Gwangju Biennial; the 5th Lyon Biennial; documenta 12; 16th Sydney Biennial; Prospect 1, New Orleans Biennial, Singapore Biennial 2011 and dOCUMENTA (13). Recently he had solo shows at Museu do Chiado, Lisbon; Stichting De Appel, Amsterdam; CCA Kitakyushu, Japan; Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid; The Israel Museum, Jerusalem; Centre d’Art Santa Monica, Barcelona; Kunsthaus Zurich; Castello di Rivoli, Rivoli; Sofia City Art Gallery and Galleria Borghese, Rome. In 2011-2012 his retrospective “All in Order, with Exceptions” was presented at Ikon Gallery, Birmingham; Fondazione Galleria Civica Trento (“All in (My) Order, with Exceptions”); S.M.A.K., Ghent and Fundação de Serralves, Porto.  www.nedkosolakov.net/

Kristin Tårnesvik was educated at Kunsthøgskolen in Bergen. She lives and works and Bergen. She is part of Flaggfabrikken, the artist-run Center for Photography and Contemporary Art, Bergen. Tårnesvik has had solo exhibitions at several galleries and institutions, among them Galleri Huutu, Helsinki, Seljord kunstforening and Samisk kunstnersenter, Karasjok. She has also participated in numerous group exhibitions nationally and internationally, for instance at UKS, Oslo; Finnish Museum of Photograhp, Helsinki; Trøndelag Center for Contemporary Art, Tromsø kunstforening, Festspillene i Harstad, Haugar Art Museum, and at Murmansk Art Museum.

Gabriela Vainsencher is an Argentinean-born Israeli artist living and working in Brooklyn and is currently a first-year MFA candidate at Hunter College. Her drawings, installations and videos have been shown in the US and abroad, including a 2012 two-person exhibition at the Musee d’Art Moderne, Le Havre, France, who added Vainsencher’s video, Reconstruction, to their collection. Other solo shows include Recession Art gallery in New York, NY, and La Chambre Blanche, Quebec City.
www.gabrielavainsencher.com/
-

Power Ekroth (SWE/NO) is an independent curator and critic as well as an editor for the magazine SITE. She has published frequently in Artforum.com, Contemporary, Flash Art, Frieze and many other magazines. During 2012-2013 she held the position as curator for the Momentum Biennial, Moss, Norway and during 2013-2014 she held the short-term position as external curator at Telemark Kunstnersenter, Skien, Norway.
www.powerekroth.net