Ida Lorentzen - Sjakk performance

01.08.2014 - 05.10.2014

Forlenget til 5. Oktober!! Grunnet mange besøkende blir "restene" av Ida Lorentzen - Sjakk Performance stående til 5. oktober

I anledning sjakk OL i Tromsø presenterer vi et unikt kunstprosjekt i Ida Lorentzens kunstnerskap!

I sin første performance noen gang spiller Lorentzen sjakk mot publikum med sin egen kunst som innsats. Taper Lorentzen en kamp, får motstanderen velge et grafisk trykk til odel og eie. Performancen finner sted i Tromsø Kunstforenings prosjektrom under åpningshelgen til Sjakk-OL.

Lorentzen spiller totalt 6 kamper:

fredag 1.4.2014
11.30 motstander: Trond Brede Andersen og 16.00 motstander: stortingsrepresentant Abid Raja (V)

Motstanderene til de fire gjenstående kampene ble trukket på pressevisningen kl 16.00 på fredag. Det var totalt 27 personer som hadde meldt seg for å utfordre Lorentzen. De fire som er trukket ut er:

søndag 3.4.2014
11.30 Øystein Brekke og 13.00 Elise Forså

mandag 4.4.2014
11.30 Lars Johansen og 13.00 Odd Birkestrand

For informasjon om motstanderene og bilder fra kampene se vår facebookside her

Ida Lorentzens performance
Lorentzens performance strekker seg over tre dager og seks kamper. Den som går seirende ut av kampen får velge et håndkolorert trykk til odel og eie! Ved å gi OL- arrangementet sine egne kunstverk viser Lorentzen en lidenskap for sjakk. Gaven kan sees som en hyllest til Norge som har skapt årets OL og en hyllest til årene rundt to tusen årsskiftet da Jøran Aulin-Jansson (nå president i Norges sjakkforbund) var Lorentzens personlig trener, og hun var formann i Asker Schakklubb Ungdom der bl.a. en ung Magnus Carlsen spilte i klubben.

Ida Lorentzens malerier
Som ramme for kampene vises det en utstilling med Lorentzens malerier. Motivene er sparsomme interiører med en stol, et bord, ett enkelt vindu eller en døråpning. Gjenstandene fremstår dermed som særlig betydningsfulle, og man sier gjerne at detaljene i hennes interiører gir uttrykk for menneskelig tilstedeværelse. Rommene slik Lorentzen utformer dem forteller historier om individer og deres relasjoner.

Prosjektrommet i Tromsø Kunstforening kan komme til å fremstå nettopp som ett av Lorentzens motiver under Sjakk-OL. Det er en stor forskjell - der rommene i maleriene er folketomme, utspiller det seg i prosjektrommet et sosialt møte gjennom sjakkspillet mellom kunstner og publikum. På samme måte som Lorentzen skaper rom i sine malerier, skaper hun i dette prosjektet rom for møter mellom sjakk, kunst og publikum i Tromsø Kunstforening under åpningshelgen for Sjakk-OL i Tromsø.

OM IDA LORENTZEN:
Ida Lorentzen har vokst opp i New England og Oslo. Hennes arbeider gjenspeiler både amerikansk realisme og nordisk mystisisme. Hun har studert ved Boston University's College of Fine Arts og Kunsthøyskolen i Oslo. Lorentzen er en av få Skandinaviske kunstnere som har mottatt den prestisjetunge Purchase Prize fra American Academy of Arts and Letters. Blaafarveværket har et permanent Ida Lorentzen Museum. Hun har malt Signingen som henger på Slottet. Man kan også se malerier av henne på Universitet i Tromsø og i Nordnorsk Kunstmuseums permanente samling og museets sommerutstilling: Queen´s Gambit i tillegg til prosjektet i Tromsø Kunstforening.