Aileen Campbell: Performance og vandring; Domestic Chorus

15.12.2013 - 15.12.2013

HIGH-NORTH og Tromsø Kunstforening presenterer:

Aileen Campbell: Performance og vandring; Domestic Chorus
Tromsø Kunstforening, søndag 15. desember 2013, kl 1400.

De siste tre månedene har den Glasgow-baserte kunstneren Aileen Campbell vært i Tromsø i regi av HIGH-NORTH artist-in-residence program. I Tromsø Kunstforening presenterer hun verk under arbeid, som er utviklet i løpet av perioden i Tromsø.

I sitt virke som billedkunstner benytter Campbell ofte stemmen, som prosess og struktur, for å undersøke sine omgivelser. Stemmen fungerer som et verktøy for å utforske og beskrive sted, humør, miljø og følelser. Det ukjente ved kultur og sted i Tromsø har inspirert henne til en utvidet bruk av stemme og objekter.

For å lage et kunstverk er det gjerne nødvendig å engasjere seg i, og undersøke, sammenhenger og omgivelser, og Tromsø er et ufordrende terreng. Det er gjerne når målestokkene endres at nye muligheter kommer til syne. Når temperaturene synker og dagslyset forsvinner blir det private og hjemlige rommet mer nærværende, vi blir ekstremt fininnstilt på dette lukkede rommet. Her begynner et nytt performanceverk, med hjemmets summing og during som akkompagnement til alle opptak. Domestic Chorus består av en serie toner og lyder å opptre til, og er arbeidet som presenteres på Tromsø Kunstforening.

HIGH-NORTH er støttet av Kulturrådet og Den Kongelige Norske Ambassade i London. Kunstnere som deltar er: Arild Tveito, Aileen Campbell, Liliane Lijn, Mai Hofstad Gunnes, Luke Fowler og Kjersti Andvig.

Dette er et HIGH-NORTH arrangement og produsert av samarbeidspartnere i Tromsø: Tromsø Kunstforening, Kunstakademiet i Tromsø, Troms Fylkeskommune og NABROAD/ Norwegian Collaborative Organisation for Contemporary Art Abroad.

Aileen Campbell bor og arbeider i Glasgow, og har en Mastergrad fra Glasgow School of Art (2005). Hun arbeider med performance og film der lyd og bruk av stemmen er sentralt. Dermed opererer hun i et kunstnerisk landskap mellom billedkunst og eksperimentell musikk. I en performance i kunstsenteret Tramway i Glasgow sang Campbell, med akkompagnement, en arie av Vivaldi mens hun hoppet på trampoline.

Siden 2005 har Campbell gjennom en serie av det hun kaller ‘voiceworks’ undersøkt sider ved den menneskelige stemmens historie og bruksmåter, både som et live-fenomen og gjennom innspillingsteknologi.

Campbell fikk sin grunnleggende musikkforståelse som ung korsanger, og ofte er det nettopp sosialt samspill i musikk hun tematisererer gjennom sin kunstneriske praksis. Hennes performancer kan være basert på samarbeid med andre kunstnere, en aktiv deltakelse fra publikum og grupper, eller de er opptredener der hun står alene.

Campbell peker selv på forbindelsen mellom sin egen praksis og 60-tallets pioneerer innenfor stemmeteknikker, som Meredith Monk og Joan La Barbara.