Tre filmer om arbeid: Marte Aas, Robotnik; Anne Lise Stenseth, Omveg; Kristin Tårnes, Why, where, how? / Hvorfor, hvor, hvordan? / ¿Por qué, dónde, cómo?

16.11.2013 - 12.01.2014

Arbeidslivet er et område der de fleste mennesker møter samfunnet og opplever grenser og muligheter for sin utfoldelse i verden.

Filmene til Aas, Stenseth og Tårnes tar utgangspunkt i svært ulike omstendigher, yrker og arbeidsmiljøer, men har til felles at de lar enkeltmennesker dele sine erfaringer, tanker og drømmer knyttet til arbeidet.

I Robotnik møter vi en polsk renholder i Oslo, en representant for den fleksible og mobile arbeidskraften. Filmen peker også på nye klasseskiller og stereotype oppfatninger av arbeidsinnvandrere. I Omveg handler det om den tradisjonelle fabrikken, en type arbeidsplass forbundet med industrialisering og kapital med langsiktige perspektiver. Hjørnesteiner som utgjorde et fast holdepunkt i lokalsamfunnet, men som i dag har blitt flyktig, med muligheter for utflagging og nedleggelse. I Why, where, how? / Hvorfor, hvor, hvordan? / ¿Por qué, dónde, cómo?? deler unge kunstnere på vei inn i et yrkesliv sine tanker om hvorfor de ønsker å arbeide som kunstner og hvordan de ser på dette arbeidet i forhold til annet arbeid.

Marte Aas (f. 1966) er utdannet ved Högskolan för fotografi och film i Göteborg og Statens Kunstakademi i Oslo. Hun har hatt flere separatutstillinger ved store institusjoner, blant annet Museet for Samtidskunst, Trondheim kunstmuseum og Kunstnerforbundet og deltatt i en rekke internasjonale gruppeutstillinger. I 2004 mottok hun Royal Caribbean Arts Grant. Aas bor og arbeider i Oslo.

www.marteaas.com

Kristin Tårnes (f. 1985) har en mastergrad fra Kunstakademiet i Trondheim og har studert ved Kunsthochschule Weissensee i Berlin og Centro Nacional de las Artes i Mexico City. Tårnes arbeider først og fremst med video og har de senere årene vist sine arbeider ved blant annet Trøndelag senter for samtidskunst, LIAF 2010 – Invasjon Kuba, HFT 2013 Nasjonal kunstfestival i Hammerfest og Import Export i Tornio/Happaranda 2013. Tårnes bor og arbeider i Tromsø.

www.kristintarnes.net

Anne Lise Stenseth (f. 1959) er utdannet ved kunstakademiene i Bergen og Oslo. Hun har vist sine arbeider i en rekke utstillinger i inn- og utland, blant annet Museum Folkwang i Tyskland, Tent i Rotterdam, Liverpool-biennalen, Bergen Kunsthall, Haugar kunstmuseum og Sogn og Fjordane kunstmuseum. Stenseth bor i Dale i Sunnfjord.

www.annelisestenseth.com

Videoprogrammet starter hver 1,5 time kl 1230, 1400 og 1530.

Utstillingen er støttet av Kulturrådet.