Naturarbeider

16.11.2013 - 12.01.2014

Hege Dons Samset

Hege Dons Samset viser verk fra to serier, Silk Work – og et utvalg fotografier fra serien Workers.

Ensomme menneskeskikkelser er plassert i øde eller forlatte omgivelser i serienWorkers. Blant motivene er monumentale fjellandskap, tørre ørkensletter, en mosekledd lavaslette og en endeløs rullebane. Motivene kan minne om hvordan romantikkens billedkunst stilte mennesket overfor overveldende natur, men Dons Samset sine karakterer tilhører vår egen tid. De kommer fra serviceyrker som renholdsbransjen og hotellnæringen, eller er håndverkere som malere og mekanikere.

Skikkelsene virker gjennomgående malplasserte og likevel ofte imponerende stoiske, der de fortsetter sitt daglige virke i fremmede omgivelser, som om ingenting har skjedd. Det hviler noe surrealistisk over disse scenene, som samtidig åpner rom for tanker omkring arbeidets karakter, forholdet til naturen og horisonten. Dons Samset har arbeidet med serien siden 2001, i form av analoge fotografier i store formater og performance for video.
Fotografi og broderi er den uventede kombinasjonen av materialer vi møter i serien Silk Work. Analoge fotografier er gjengitt på tekstilduk hvor håndbroderte detaljer lurer øyet og får oss til å tvile på hva vi faktisk ser.

Er det fotografiets evne til å dokumentere og gjengi naturen som er mest troverdig for øyet, eller er det broderiets stofflighet som mest overbevisende representerer naturen vi møter i bildene? De to mediene konkurrer om å virke mest ”virkelig” eller ”realistisk”, og det er som om verkene inviterer til berøring for å kunne avgjøre det.

Om Hege Dons Samset
Hege Dons Samset (f. 1969) er utdannet ved Oslo Fotokunstskole og Edinburgh College of Art. Hun har hatt separatutstillinger blant annet ved Trondheim Kunstmuseum og Nordnorsk Kunstnersenter, og har deltatt i en rekke utstillinger i Europa og USA. Hun bor og arbeider i Berlin og Oslo.