RE-ALIGNED ART

13.09.2013 - 10.11.2013

RE-ALIGNED er et omfattende, tematisk prosjekt bestående av utstillinger, konferanser, gjesteatelieropphold for kunstnere, workshops og publikasjoner.

RE-ALIGNED ART er utstillingen som åpner i Tromsø Kunstforening 13. september. Den fokuserer på kunstneriske strategier blant samfunnsengasjerte og aktivist-orienterte kunstnere fra Russland, Ukraina og Hviterussland. Den nå tilstedeværende alliansen mellom kunst og politikk – bannlyst i postmodernismens hovedstrømninger – kombinerer taktisk kunst og undergravende virksomhet, kunst og mikropolitikk, kunst og læring, kunst og provokasjon og kunst og propaganda.

I Tromsø vil RE-ALIGNED ART spre seg over ulike steder, veier og kaier. Fra den neoklassisistiske kunsthallen til lokale visningssteder og kinoer, over byens vegger og plasser og på jorder og blant skyene…og på veggene i fjerne hovedsteder.

Kunstverk laget spesielt for utstillingen og verk som ikke tidligere er vist utenfor Russland vil stå side om side med klassiske arbeider innenfor denne sjangeren. Publikum får anledning til å fordype seg, og se et større perspektiv da verkene vil bli kontekstualisert gjennom et eget audio-visuelt aksjons-dokumentarisk trapperom og et Re-lesningsrom.

Det blir arrangert et Kunst og Praksis-symposium lørdag 14.september, og et akademisk symposium i regi av Universitetet i Tromsø søndag 15.september.

LES MER OM PROSJEKTET OG KUNSTNERNE PÅ RE-ALIGNED.NET

SE FULLSTENDIG PROGRAM FOR ÅPNINGSHELGEN HER
Foredragsholdere i den første delen av prosjektet vil blant annet være Viktor Misiano, Petr Verzilov (Voina, knyttet til Pussy Riot), Grey Violet (Voina), Dmitry Vilensky, Tatiana Volkova og akademikere som professor Hilary Pilkington og en rekke andre.

UTSTILLINGEN STØTTES AV:
BarentsKult – The Norwegian Barents Secretariat
Kulturrådet - Arts Council Norway
Nordisk kulturfond - Nordic Culture fund
Kunstakademiet i Tromsø -Tromsø Academy of Contemporary Art
Kurant visningsrom – Kurant
Verdensteateret Kino, Tromsø – Verdensteateret cinema
Universitetet i Tromsø Institutt for kultur og litteratur – University of Tromsø Department of Culture and Literature
Bioforsk, Holt Gård, Tromsø - Bioforsk North, Norwegian Institute for Agricultural and Environmental Research
Senter for fredsstudier, Universitetet i Tromsø - Centre for Peace Studies, University of Tromsø
Border Aesthetics, Universitetet i Tromsø
Norske kunstforeninger - The Norwegian Association of Art Societies
Kgl. Norsk ambassade i Moskva - Royal Norwegian Embassy in Moscow
FINNO - Norsk-Finsk Kulturinstitutt

ØVRIGE AKTIVITETER I RE-ALIGNED:

MEDIA IMPACT RE-ALIGNED
2nd International Festival of Activist Art, Murmansk
(18.-20. juni, 2013)

RE-PUBLIC
Russian Art in the Streets
Kiasma Theatre, Urb Festival, Helsinki
(2.-11. august, 2013)

RE-ALIGNED ART
Utstilling, konferanse, residencies
Tromsø Kunstforening, Norge
(13. september – november 2013)

PAST THE ‘POST-’ / GENERATION ‘PRE-’
From Non-Aligned to Re-Aligned Art and Politics
Internasjonal konferanse
Tensta Konsthall, Stockholm
(25.-26. januar, 2014)

Tidligere visningssteder og areanaer: NON-ALIGNED, Paths Crossing Workshop, HIAP Suomenlinna, Helsinki (November 2011). NON-ALIGNED / RE-ALIGNED, utstilling, Another Vacant Space, Berlin (Mai-Juli 2012).