Balkong Tromsø: slipp av kunstnerlisten

Bli med på slipp av kunstnerlisten, hos Storgata Camping, fredag 16. november kl. 1800.

Balkong viser tre utstillinger i tre forskjellige leiligheter i Tromsø de første tre helgene i desember. I dag, fredag, slippes kunstnerlisten.
Den første utstillingen, Eldre balkongkunstnere er en gruppeutstilling med tre kunstnere som tidligere har stillt ut med Balkong, åpner for for publikum fredag 30. november kl. 1900
Den andre utstillingen, Yngre Tromsøkunstnere, åpner fredag 7. desember. Fredag 14. desember åpner en solopresentasjon med en anerkjent nordnorsk billedkunstner, vedkommendes første enkeltpersonutstilling i Tromsø.

Balkong, tidligere utstillinger:
1993: Helene Selvåg, Per Teljer, Kåre Henriksson, Micael Norberg, Lisa Lohne, Hanne Friis, Solveig Birna
1994: Iver Jåks, Jan Vos, Frans Jacobi, Thomas Björk, Ole Jørgen Ness, Tommy Olsson, Cecilia Qvarnström, Gitte Villesen, Theo Lenders, Wiggo Sunde, Tim Junge, Wart Wamsteker, Bjarne Reidar
1995: Per Formo, Stein Rønning, Torbjørn Skårild, Helena Kive, Roar Wold, Merete Berg, Marit Bjartnes
1996: Seppo Renvall, Alli Savolainen, Tommy Olsson, Lennart Sundin, Elin T. Sørensen, Gitte Villesen, Helene Selvåg, Sunny Heart Videos, Annika Ström, Ane Hjort Guttu, Gry O. Ulrichsen, Camilla Martens, Jeremy Welsh, Joanna Etherton, Martin Ålund, Peter Cottino, Alexandra Kostrubala, Karl Ramberg, Marjatta Oja, Minna Heikinaho, Sanna Sarva, Björn Aho, Torbjørn Skårild, Jannicke Låker, Per Teljer, Solveig Birna
1997: Elisabeth Mathisen, Tommy Olsson, Leif Gaute Staurland, Jannicke Låker, Morgan Schagerberg, Annika Ström, Tor-Magnus Lundeby, Mattias Härenstam, Tomas Härenstam, Oleg Kulik, The Bar (Bak-truppen)
1998: Malin Lobell, Martin Peteus, Vanessa Baird, Ole Jørgen Ness

Eksterne presentasjoner: Zoom performance-festival i samarbeid med kaféen Zoolounge (Christel Sverre og Svein Flygari Johansen), 1997, Making a Home 1-3 (Push Firma Beige, Helsinki, UKS og Kunstnernes Hus (Fellessentralen), Oslo, 1997-98, Vanessa Baird hjemme hos Patrick Nilsson, Gamla Stan, Stockholm, 1998

AKTUELT

Kystens dag hos kunstforeninga

Lørdag 17. november 11–16. Foredrag, musikk og fisk.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, pga. begrenset plass anbefales tidlig oppmøte.
Bruk gjerne facebook for å melde interesse:

Balkong Tromsø: slipp av kunstnerlisten

Ønsker du å være vert for Balkong?

Utstillingsoversikt for Samarbeid 1993–2018

Her kan du laste ned PDF-versjonen av utstillingsoversikten for Søssa Jørgensen og Geir Tore Holm Samarbeid 1993–2018.

Vi ror til Tromsø

Årsmøte

Velkommen til årsmøte onsdag 25. april kl 1800.
Årsmøtepapirer kan lastes ned her

Motta nyhetsbrev fra oss

Første rapport om Kunsthaller

Telemarksforsking har på oppdrag av Kunsthallene i Norge utarbeidet en rapport som presenterer kunsthallene og deres plass i det norske kunstfeltet.

Kunsthallene i Norge - Pressemelding om statsbudsjettet

KUNST FOR ALLE? KULTURDEPARTEMENTET NEDPRIORITERER DET FRIE FELTET

Kunstner på gjesteopphold: Jaanus Samma

Tallinn based artist Jaanus Samma (b. 1982) is currently visiting Tromsø Kunstforening as part of the Nordic-Baltic A-i-R artist in residency program.

NYHETSBREV

Hvis du ønsker å motta regelmessige nyhetsbrev kan du gjøre noe med det her:

Følg installeringen av Objet Perdu

Hvis du følger TKF (@tromsokunstforening) https://www.instagram.com/tromsokunstforening/ på instagram kan du se hvordan utstillingen tar form

Kunstnersamtale søndag 11. juni kl. 1300

Bli bedre kjent med verkene og kunstnerne som deltar på utstillingen On Adaptation. Varighet ca. en time. Flere av samtalene er på engelsk.

Åpning av utstilling fredag 9. juni kl 1900

Alle er <3-lig velkommen til åpningen av årets avgangsutstilling for Kunstakademiet MA-studenter. Utstillingen har fått tittelen «On Adaptation».

Foredrag av kurator Regine Ehleiter

Interessert i hvordan samtidskunst kan vises utenfor de vanlige visningsrommene? Foredraget «Printed Exhibitions: Expanding the Terms of Display» tar for seg hvordan dette kan gjøres.

Facebook-eventside

Årsmøte 2017 - sakspapirer

Årsmøte 2017 finner sted hos TKF torsdag 27. april kl. 19:30 – alle <3-velkommen.
Klikk her for alle sakspapirer.

Anu Vahtra på kunstneropphold i Tromsø i januar.

Et av årets første hendelser for TKF er et kunstneropphold av Anu Vahtra, en Tallinn-basert kunstner, utgiver og bokhandler. Oppholdet er en del av Nordic-Baltic AiR, støttet av Kulturkontakt Nord gjennom deres 'Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture-program' og Troms Fylkeskommune.

Program under TIFF-uka

Utstillingsåpning, Tromsø Folkekjøkken og en miniseminar om film og kunst.

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening

Styret har i sitt møte 25. mai 2016 trukket oppsigelsen av intendant Leif Magne Tangen.

Velkommen til årsmøte 2016

Det blir årsmøte i Tromsø Kunstforening onsdag 20. april kl 1900.

SAKSPAPIRER: Dagsorden, årsberetning, innmeldte saker og melding fra valgkomiteen.

VALGKOMITEENS INNSTILLING

Påsken 2016

Tromsø Kunstforening holder stengt i påskeuken.

God Påske!

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening 11.mars 2016

Styret i Tromsø Kunstforening står fullt og helt bak de kunstneriske strategier som har vært lagt og som intendanten til enhver tid forholder seg til. Den personalsaken som allmennheten har fått kjennskap til har ingen ting med foreningens kunstneriske strategier å gjøre.

Et gjennombrudd for kunsthaller og større kunstforeninger | Kunsthallene i Norge

I forslaget til kulturbudsjett foreslår regjeringen å bevilge 5,5 millioner kroner til kunsthaller og større kunstforeninger. Dette for å styrke kunstnerøkonomien og satse på de mellomstore institusjonene og formidlingen av visuell kunst i hele landet.

Fredagsbrev (XI) på en tirsdagskveld

Seneste utgave av kunstforum.as lå i postboksen til Tromsø Kunstforening (TKF) i dag. Jeg har ikke rukket å lese hele bladet, men det jeg har hatt tid til å lese igjennom er verdt tiden. Forsiden viser en post-it-lapp som sier "show me the money". Gjesteredaktør er Gjertrud Steinvåg og i innholdsfortegnelsen kan en lese titler som "Hvem skal betale for kunsten?" og "Kunst som levebrød" m.fl.

Tromsø Kunstforening 1924–1974 av Nils A. Ytreberg

Utdrag av Tromsø Bys Historie av Nils A. Ytreberg. Samlet i et kompendium av TKFs styre i anledning foreningens 50-årsjubileum.

Om ytringsfriheten

Heldige som får stille ut?

Det trengs et avtaleverk mellom kunstnere, statlige og lokale myndigheter som regulerer utstillingshonorarer.

Opprop: Redd Kurant! Redd Small Projects

Tromsø Kunstforening har sammen med Kunstadademiet og Nordnorsk Kunstmuseum skrevet et støttebrev for Kurant.

Vi leier ut lokaler til arrangementer

Tromsø Kunstforening leier ut lokaler både oppe og nede i kafé EKA til møter, konferanser, selskap, bryllup med mer.
Last ned vår utleiebrosjyre og les mer her