Ønsker du å være vert for Balkong?

Som en del av utstillingen «Søssa Jørgensen og Geir Tore Holm Samarbeid 1993–2018» i Tromsø kunstforening, skal det kunstnerdrevne galleriet Balkong vise utstillinger i private hjem her i Tromsø. Tre utstillinger, tre helger, tre leiligheter. Nytt sted og utstilling hver helg. Første åpning fredag 30. november, siste fredag 14. desember.

Balkong (tidligere Galleri m. balkong) var kunstnerne Søssa Jørgensen og Geir Tore Holms første samarbeidsprosjekt; et galleri i deres felles leilighet, først i Trondheim, senere i Oslo. Det er viktig for kunstnerne at det var en leilighet, et privat rom. Utstillingene tok hensyn til at det ikke er et gallerirom, men et sosialt rom hvor mennesker oppholdt seg til daglig.

Balkong Tromsø ønsker å følge opp dette, gjennom å invitere privatpersoner med interesse for kunst til å være vert for en av utstillingene på disse datoene:
- fredag 7. til søndag 9. desember (gruppeutstilling med tre yngre Tromsøbaserte kunstnere)
- fredag 14. til søndag 16. desember (soloutstilling med en internasjonal kunstner)

Åpning er fredag kl. 19–21, åpent for publikum lørdag og søndag kl. 12–17.

Hvis du ønsker å være vert, blir du fulgt opp av oss i Tromsø kunstforening. Dere får en «medvert» i vår formidlingsansvarlig, Sunniva Nilssen. Hun vil sørge at gjennomføringen av utstillingen ikke hviler på deres skuldre, at dere får all informasjon og blir tatt vare på. En av våre teknikere vil være med å montere utstillingen hos dere, dette gjelder også nedmontering etter utstillingsperioden er over. Sunniva, eller en annen av våre formidlere, vil sørge for at utstillingen er åpent for publikum. Alt i samtykke og dialog med dere. Det vil typisk være montering torsdag, forberedelse til åpning på ettermiddagen, fredag. Åpning av utstillingen på fredagskvelden, åpent for publikum på dagen lørdag og søndag. Nedmontering og rydding vil skje på søndag, hvis nødvendig også mandag.

Fremdeles interessert? dere bør være:
- komfortabel med å ha mennesker i leiligheten deres, da det er et offentlig arrangement
- komfortabel at adressen deres blir offentliggjort
- ha litt interesse i kunst
- være innforstått med at det blir noe rydding, hamring og kanskje maling før og etter utstillingen
- forberedt på at et eller flere verk kan være bevegelige bilder med lyd

Leiligheten bør være:
- i nærheten av sentrum, enkelt å nå gjennom å gå 10–15 fra kunstforeninga, eller med buss på fem til ti minutter.
- ikke for stor, og ikke for liten

Dette skal ikke koste dere noe, vi kan også tilby liten kompensasjon i form av kunstverk eller betaling.

Hvis dere fremdeles er interessert, send oss gjerne en epost, til balkong@tromsokunstforening.no

Ser frem til å høre fra dere!

Leif Magne Tangen
Intendant, Tromsø kunstforening

AKTUELT

Kystens dag hos kunstforeninga

Lørdag 17. november 11–16. Foredrag, musikk og fisk.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, pga. begrenset plass anbefales tidlig oppmøte.
Bruk gjerne facebook for å melde interesse:

Balkong Tromsø: slipp av kunstnerlisten

Bli med på slipp av kunstnerlisten, hos Storgata Camping, fredag 16. november kl. 1800.

Ønsker du å være vert for Balkong?

Utstillingsoversikt for Samarbeid 1993–2018

Her kan du laste ned PDF-versjonen av utstillingsoversikten for Søssa Jørgensen og Geir Tore Holm Samarbeid 1993–2018.

Vi ror til Tromsø

Årsmøte

Velkommen til årsmøte onsdag 25. april kl 1800.
Årsmøtepapirer kan lastes ned her

Motta nyhetsbrev fra oss

Første rapport om Kunsthaller

Telemarksforsking har på oppdrag av Kunsthallene i Norge utarbeidet en rapport som presenterer kunsthallene og deres plass i det norske kunstfeltet.

Kunsthallene i Norge - Pressemelding om statsbudsjettet

KUNST FOR ALLE? KULTURDEPARTEMENTET NEDPRIORITERER DET FRIE FELTET

Kunstner på gjesteopphold: Jaanus Samma

Tallinn based artist Jaanus Samma (b. 1982) is currently visiting Tromsø Kunstforening as part of the Nordic-Baltic A-i-R artist in residency program.

NYHETSBREV

Hvis du ønsker å motta regelmessige nyhetsbrev kan du gjøre noe med det her:

Følg installeringen av Objet Perdu

Hvis du følger TKF (@tromsokunstforening) https://www.instagram.com/tromsokunstforening/ på instagram kan du se hvordan utstillingen tar form

Kunstnersamtale søndag 11. juni kl. 1300

Bli bedre kjent med verkene og kunstnerne som deltar på utstillingen On Adaptation. Varighet ca. en time. Flere av samtalene er på engelsk.

Åpning av utstilling fredag 9. juni kl 1900

Alle er <3-lig velkommen til åpningen av årets avgangsutstilling for Kunstakademiet MA-studenter. Utstillingen har fått tittelen «On Adaptation».

Foredrag av kurator Regine Ehleiter

Interessert i hvordan samtidskunst kan vises utenfor de vanlige visningsrommene? Foredraget «Printed Exhibitions: Expanding the Terms of Display» tar for seg hvordan dette kan gjøres.

Facebook-eventside

Årsmøte 2017 - sakspapirer

Årsmøte 2017 finner sted hos TKF torsdag 27. april kl. 19:30 – alle <3-velkommen.
Klikk her for alle sakspapirer.

Anu Vahtra på kunstneropphold i Tromsø i januar.

Et av årets første hendelser for TKF er et kunstneropphold av Anu Vahtra, en Tallinn-basert kunstner, utgiver og bokhandler. Oppholdet er en del av Nordic-Baltic AiR, støttet av Kulturkontakt Nord gjennom deres 'Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture-program' og Troms Fylkeskommune.

Program under TIFF-uka

Utstillingsåpning, Tromsø Folkekjøkken og en miniseminar om film og kunst.

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening

Styret har i sitt møte 25. mai 2016 trukket oppsigelsen av intendant Leif Magne Tangen.

Velkommen til årsmøte 2016

Det blir årsmøte i Tromsø Kunstforening onsdag 20. april kl 1900.

SAKSPAPIRER: Dagsorden, årsberetning, innmeldte saker og melding fra valgkomiteen.

VALGKOMITEENS INNSTILLING

Påsken 2016

Tromsø Kunstforening holder stengt i påskeuken.

God Påske!

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening 11.mars 2016

Styret i Tromsø Kunstforening står fullt og helt bak de kunstneriske strategier som har vært lagt og som intendanten til enhver tid forholder seg til. Den personalsaken som allmennheten har fått kjennskap til har ingen ting med foreningens kunstneriske strategier å gjøre.

Et gjennombrudd for kunsthaller og større kunstforeninger | Kunsthallene i Norge

I forslaget til kulturbudsjett foreslår regjeringen å bevilge 5,5 millioner kroner til kunsthaller og større kunstforeninger. Dette for å styrke kunstnerøkonomien og satse på de mellomstore institusjonene og formidlingen av visuell kunst i hele landet.

Fredagsbrev (XI) på en tirsdagskveld

Seneste utgave av kunstforum.as lå i postboksen til Tromsø Kunstforening (TKF) i dag. Jeg har ikke rukket å lese hele bladet, men det jeg har hatt tid til å lese igjennom er verdt tiden. Forsiden viser en post-it-lapp som sier "show me the money". Gjesteredaktør er Gjertrud Steinvåg og i innholdsfortegnelsen kan en lese titler som "Hvem skal betale for kunsten?" og "Kunst som levebrød" m.fl.

Tromsø Kunstforening 1924–1974 av Nils A. Ytreberg

Utdrag av Tromsø Bys Historie av Nils A. Ytreberg. Samlet i et kompendium av TKFs styre i anledning foreningens 50-årsjubileum.

Om ytringsfriheten

Heldige som får stille ut?

Det trengs et avtaleverk mellom kunstnere, statlige og lokale myndigheter som regulerer utstillingshonorarer.

Opprop: Redd Kurant! Redd Small Projects

Tromsø Kunstforening har sammen med Kunstadademiet og Nordnorsk Kunstmuseum skrevet et støttebrev for Kurant.

Vi leier ut lokaler til arrangementer

Tromsø Kunstforening leier ut lokaler både oppe og nede i kafé EKA til møter, konferanser, selskap, bryllup med mer.
Last ned vår utleiebrosjyre og les mer her