Ønsker du å være vert for Balkong?

Som en del av utstillingen «Søssa Jørgensen og Geir Tore Holm Samarbeid 1993–2018» i Tromsø kunstforening, skal det kunstnerdrevne galleriet Balkong vise utstillinger i private hjem her i Tromsø. Tre utstillinger, tre helger, tre leiligheter. Nytt sted og utstilling hver helg. Første åpning fredag 30. november, siste fredag 14. desember.

Balkong (tidligere Galleri m. balkong) var kunstnerne Søssa Jørgensen og Geir Tore Holms første samarbeidsprosjekt; et galleri i deres felles leilighet, først i Trondheim, senere i Oslo. Det er viktig for kunstnerne at det var en leilighet, et privat rom. Utstillingene tok hensyn til at det ikke er et gallerirom, men et sosialt rom hvor mennesker oppholdt seg til daglig.

Balkong Tromsø ønsker å følge opp dette, gjennom å invitere privatpersoner med interesse for kunst til å være vert for en av utstillingene på disse datoene:
- fredag 7. til søndag 9. desember (gruppeutstilling med tre yngre Tromsøbaserte kunstnere)
- fredag 14. til søndag 16. desember (soloutstilling med en internasjonal kunstner)

Åpning er fredag kl. 19–21, åpent for publikum lørdag og søndag kl. 12–17.

Hvis du ønsker å være vert, blir du fulgt opp av oss i Tromsø kunstforening. Dere får en «medvert» i vår formidlingsansvarlig, Sunniva Nilssen. Hun vil sørge at gjennomføringen av utstillingen ikke hviler på deres skuldre, at dere får all informasjon og blir tatt vare på. En av våre teknikere vil være med å montere utstillingen hos dere, dette gjelder også nedmontering etter utstillingsperioden er over. Sunniva, eller en annen av våre formidlere, vil sørge for at utstillingen er åpent for publikum. Alt i samtykke og dialog med dere. Det vil typisk være montering torsdag, forberedelse til åpning på ettermiddagen, fredag. Åpning av utstillingen på fredagskvelden, åpent for publikum på dagen lørdag og søndag. Nedmontering og rydding vil skje på søndag, hvis nødvendig også mandag.

Fremdeles interessert? dere bør være:
- komfortabel med å ha mennesker i leiligheten deres, da det er et offentlig arrangement
- komfortabel at adressen deres blir offentliggjort
- ha litt interesse i kunst
- være innforstått med at det blir noe rydding, hamring og kanskje maling før og etter utstillingen
- forberedt på at et eller flere verk kan være bevegelige bilder med lyd

Leiligheten bør være:
- i nærheten av sentrum, enkelt å nå gjennom å gå 10–15 fra kunstforeninga, eller med buss på fem til ti minutter.
- ikke for stor, og ikke for liten

Dette skal ikke koste dere noe, vi kan også tilby liten kompensasjon i form av kunstverk eller betaling.

Hvis dere fremdeles er interessert, send oss gjerne en epost, til balkong@tromsokunstforening.no

Ser frem til å høre fra dere!

Leif Magne Tangen
Intendant, Tromsø kunstforening

AKTUELT

Folkemøte om Kunstens Hus

Søndag 13. september kl 13:00 - 16:00

Tromsø Kunstforening's team would like to express its support and bring attention to the goal of our colleagues at Lo schermo dell arte Associazione Culturale in Italy

Årsmøte 2020 - Nå med sakspapirer (datert 21.05)

Årets årsmøte blir gjennomført digitalt torsdag 28. mai kl. 1800–2000.

Sammen kan vi klare dette