Foredrag av kurator Regine Ehleiter

Interessert i hvordan samtidskunst kan vises utenfor de vanlige visningsrommene? Foredraget «Printed Exhibitions: Expanding the Terms of Display» tar for seg hvordan dette kan gjøres.

Facebook-eventside

Alle er velkommen til å høre på foredaget Printed Exhibitions. Expanding the Terms of Display av Regine Ehleiter. Foredraget holdes på engelsk og omhandler utstillinger i form av publikasjoner. Foredraget er på engelsk.
-

On May 24, 6 PM, please join us for Regine Ehleiter's talk "Printed Exhibitions. Expanding the Terms of Display". In a number of exhibitions dating to the 1960s and 1970s curators such as Seth Siegelaub and Lucy Lippard relied primarily on publications to display the dematerialized practices of Conceptual art. The exhibition design and installation strategies that characterize these printed exhibitions defy the conventional terms and terminologies of display. Instead of hanging paintings on a wall or placing objects in relationship to each other in a gallery space, exhibitions such as The Xerox Book (Siegelaub/Wendler, 1968) or Lippard’s Numbers shows (1969-74) are defined by their dual character of both showing and materially manifesting works on the pages and in the space of a publication. In her talk, Regine Ehleiter will argue for the need to review and expand the dominant terminology of display to account for contemporary exhibition practices beyond the gallery space.

Regine Ehleiter is a contemporary art curator and PhD candidate at the Academy of Visual Arts Leipzig. In her research, she focuses on artists’ books and exhibition history of the 1960s and 1970s, and recently undertook extensive archival work at MoMA, the Archives of American Art and the Getty. As part of her Curatorial Fellowship at Künstlerhaus Schloss Balmoral in 2016/17, Regine invited artists to conceive of the catalogue as additional space for display in her exhibition Was sich abzeichnet / What's Unfolding (on view until June 25, 2017 at Arp Museum Bahnhof Rolandseck). Prior exhibitions include Let Me See You See Me (2015) at Atelierfrankfurt; Auf Zeit (2013, together with Johan Holten) at Staatliche Kunsthalle Baden-Baden; Matthias Böhler, Felix Burger, Christian Orendt: A Mess Carol (2013), Triin Tamm: The Carousel Collection (2013) and Rachel Sussman. The Oldest Living Things in the World (2012), at 45cbm, studio space of Staatliche Kunsthalle Baden-Baden. In 2006, she co-founded D21 Kunstraum in Leipzig, where she organized the artzine exhibition and symposium Thanks For Sharing (2010). Regine studied Cultural Studies, Art History and Journalism in Leipzig and London. She is a member of the Artistic Advisory Board of the Tromsø Kunstforening.
-

Foredraget er en del av Regine Ehleiters deltagelse i U.t I.I. hvor medlemmer av TKF sitt kunstneriske råd blir invitert opp til Tromsø. Tidligere deltakere har vært Sarah Perks (januar 2016), Benjamin Cook (januar 2017), Jan Christensen og Power Ekroth (februar 2017). Rike Frank skal ha et to-delt opphold i august 2017 og januar 2018. Rike Frank skal da virke som medkurator for festivalutstillingen 20

AKTUELT

NYHETSBREV

Hvis du ønsker å motta regelmessige nyhetsbrev kan du gjøre noe med det her:

Følg installeringen av Objet Perdu

Hvis du følger TKF (@tromsokunstforening) https://www.instagram.com/tromsokunstforening/ på instagram kan du se hvordan utstillingen tar form

Kunstnersamtale søndag 11. juni kl. 1300

Bli bedre kjent med verkene og kunstnerne som deltar på utstillingen On Adaptation. Varighet ca. en time. Flere av samtalene er på engelsk.

Åpning av utstilling fredag 9. juni kl 1900

Alle er <3-lig velkommen til åpningen av årets avgangsutstilling for Kunstakademiet MA-studenter. Utstillingen har fått tittelen «On Adaptation».

Foredrag av kurator Regine Ehleiter

Facebook-eventside

Årsmøte 2017 - sakspapirer

Årsmøte 2017 finner sted hos TKF torsdag 27. april kl. 19:30 – alle <3-velkommen.
Klikk her for alle sakspapirer.

Anu Vahtra på kunstneropphold i Tromsø i januar.

Et av årets første hendelser for TKF er et kunstneropphold av Anu Vahtra, en Tallinn-basert kunstner, utgiver og bokhandler. Oppholdet er en del av Nordic-Baltic AiR, støttet av Kulturkontakt Nord gjennom deres 'Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture-program' og Troms Fylkeskommune.

Program under TIFF-uka

Utstillingsåpning, Tromsø Folkekjøkken og en miniseminar om film og kunst.

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening

Styret har i sitt møte 25. mai 2016 trukket oppsigelsen av intendant Leif Magne Tangen.

Velkommen til årsmøte 2016

Det blir årsmøte i Tromsø Kunstforening onsdag 20. april kl 1900.

SAKSPAPIRER: Dagsorden, årsberetning, innmeldte saker og melding fra valgkomiteen.

VALGKOMITEENS INNSTILLING

Påsken 2016

Tromsø Kunstforening holder stengt i påskeuken.

God Påske!

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening 11.mars 2016

Styret i Tromsø Kunstforening står fullt og helt bak de kunstneriske strategier som har vært lagt og som intendanten til enhver tid forholder seg til. Den personalsaken som allmennheten har fått kjennskap til har ingen ting med foreningens kunstneriske strategier å gjøre.

Et gjennombrudd for kunsthaller og større kunstforeninger | Kunsthallene i Norge

I forslaget til kulturbudsjett foreslår regjeringen å bevilge 5,5 millioner kroner til kunsthaller og større kunstforeninger. Dette for å styrke kunstnerøkonomien og satse på de mellomstore institusjonene og formidlingen av visuell kunst i hele landet.

Fredagsbrev (XI) på en tirsdagskveld

Seneste utgave av kunstforum.as lå i postboksen til Tromsø Kunstforening (TKF) i dag. Jeg har ikke rukket å lese hele bladet, men det jeg har hatt tid til å lese igjennom er verdt tiden. Forsiden viser en post-it-lapp som sier "show me the money". Gjesteredaktør er Gjertrud Steinvåg og i innholdsfortegnelsen kan en lese titler som "Hvem skal betale for kunsten?" og "Kunst som levebrød" m.fl.

Tromsø Kunstforening 1924–1974 av Nils A. Ytreberg

Utdrag av Tromsø Bys Historie av Nils A. Ytreberg. Samlet i et kompendium av TKFs styre i anledning foreningens 50-årsjubileum.

Om ytringsfriheten

Heldige som får stille ut?

Det trengs et avtaleverk mellom kunstnere, statlige og lokale myndigheter som regulerer utstillingshonorarer.

Opprop: Redd Kurant! Redd Small Projects

Tromsø Kunstforening har sammen med Kunstadademiet og Nordnorsk Kunstmuseum skrevet et støttebrev for Kurant.

Vi leier ut lokaler til arrangementer

Tromsø Kunstforening leier ut lokaler både oppe og nede i kafé EKA til møter, konferanser, selskap, bryllup med mer.
Last ned vår utleiebrosjyre og les mer her