Anu Vahtra

Anu Vahtra på kunstneropphold i Tromsø i januar.

Et av årets første hendelser for TKF er et kunstneropphold av Anu Vahtra, en Tallinn-basert kunstner, utgiver og bokhandler. Oppholdet er en del av Nordic-Baltic AiR, støttet av Kulturkontakt Nord gjennom deres 'Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture-program' og Troms Fylkeskommune.

Leif Magne Tangen, Intendant i TKF, sier følgende om Anu Vahtra.
På studietur til Tallinn våren 2016, invitert av Kaasaegse Kunsti Eesti Keskus/ Center for Contemporary Arts, Estonia og OCA Tromsø Office, ble jeg kjent med en liten men veldig sterk kunstscene, ikke ulik Tromsøs scene. En av kunstnerne hvis studio jeg besøkte var Anu Vahtra. Hun er en ung kunstner som fokuserer på romfølelse og inngrep i eksisterende arkitektur, gjerne med såkalt site-sensitive kunstverk. Dette er et inntrykk som blir forsterket av hennes første monografi, Untitled, utgitt på det kunstnerdrevne forlaget Lugemik i 2015. Untitled, som var en av de fineste kunstpublikasjonene jeg leste i 2016, bar preg av interessen for boken som et "rom", og dermed leker den med de standariserte forventningene til en kunstnermonografi. Det er ikke didaktiske presentasjoner av enkeltverk, og i stede for tekster av kuratorer eller kritiker (som ofte kan oppfattes som svakebidrag i bøker som har et sterkt konseptuelt rammeverk) er det visuelle "essays" av designerne Na Kim, Jens Schildt & Matthias Kreuzer (Our Polite Society) og Mikk Heinsoo & Kaarel Nõmmik (Stuudio Stuudio). Selv om Anu Vahtras opphold i Tromsø er kort, håper jeg at det kan føre med seg mer samarbeid mellom kunstnere og kunstinstitusjoner i Tromsø og Tallinn i fremtiden.
-
Anu Vahtra (1982) is an artist from Estonia who is renowned for her artistic approach to site-specific space-oriented problematics and for the diligent methods of articulating them. Her installations, which often include the medium of photography, capture the surrounding space into itself, making the site become both the subject and the physical form of the artwork. She is also one of the founders of Lugemik Publishing and Bookshop in Tallinn, has taught in Estonian Academy of Arts, and participated in several collaborations across fields. Currently lives and works in Tallinn, Estonia. www.anuvahtra.com

AKTUELT

Folkemøte om Kunstens Hus

Søndag 13. september kl 13:00 - 16:00

Tromsø Kunstforening's team would like to express its support and bring attention to the goal of our colleagues at Lo schermo dell arte Associazione Culturale in Italy

Årsmøte 2020 - Nå med sakspapirer (datert 21.05)

Årets årsmøte blir gjennomført digitalt torsdag 28. mai kl. 1800–2000.

Sammen kan vi klare dette