Et gjennombrudd for kunsthaller og større kunstforeninger | Kunsthallene i Norge

I forslaget til kulturbudsjett foreslår regjeringen å bevilge 5,5 millioner kroner til kunsthaller og større kunstforeninger. Dette for å styrke kunstnerøkonomien og satse på de mellomstore institusjonene og formidlingen av visuell kunst i hele landet.

Det settes i tillegg av midler til å utvikle kunstkritikkens formidlingsfunksjon, styrking av pilotprosjektet for utstillingshonorar og utvikling av gaveforsterkningsordningen. Interesseorganisasjonen Kunsthallene i Norge ser svært positivt på disse tiltakene.
Dette betyr at regjeringen følger opp Kunstnerøkonomiutredningen Kunstens autonomi og kunstens økonomi (2015) med å sikre at kunstnerne får bedre arbeidsvilkår og at man anerkjenner det faktiske arbeidet som kunstnerne gjennomfører i forbindelse med utstillinger. Det betyr også at kunstinstitusjonene får bedre mulighet å legge tilrette for langsiktig planlegging av det publikumsrettede programmet, publikum får flere kvalitetsutstillinger og feltet blir i større grad synliggjort.
Regjeringen følger med dette også opp Kulturutredningen 2014 som påpekte behovet for et lokalt kulturløft, hvor de med referanse til stortingsmeldingen om visuell kunst (Meld. St. 23 (2011–2012) fremhevet betydningen av ”utstilingshonorar” og ”styrking av produksjonsmidlene i institusjonene”.
Det er viktig for oss å påpeke at dette er viktige løft, både for kunstnerne og for kunsthaller og de store kunstforeningene. Likevel er det et godt stykke unna det som faktisk trengs av friske midler for å fullføre løftet av det visuelle billedkunstfeltet som helhet.
Kunsthallene i Norge ble stiftet i kjølvannet av en flerårig dialog med Kulturdepartementet, Kulturrådet, kommuner og fylker. Vårt hovedarbeid frem til nå har vært å styrke feltet økonomisk, da det har vært sterkt underfinansiert i flere tiår.
Kunsthallene i Norges formål er å ivareta de norske kunsthallenes interesser og å fremme interessen for og formidle kunnskap om kunst og kunstens plass i samfunnet nasjonalt og internasjonalt.
Kunsthallene i Norge består i dag av seks organisasjoner, alle kunsthaller som arbeider med samtidskunst profesjonelt og der virksomheten drives på en ikke kommersiell måte. Vårt mål er å samle alle kunsthaller under ett tak.
Kunsthallene i Norge ved:
Marianne Hultman
Styreleder Kunsthallene i Norge
Oslo Kunstforening, marianne@oslokunstforening.no
Cecilie Nissen
Nestleder Kunsthallene i Norge Kristiansand Kunsthall, kontakt@kristiansandkunsthall.no
Leif Magne Tangen
Styremedlem Kunsthallene i Norge
Tromsø Kunstforening, lmt@tromsokunstforening.no
Hanne Mugaas
Styremedlem Kunsthallene i Norge Kunsthall Stavanger
Andreas Risvold
Varamedlem Kunsthallene i Norge Kunsthall Grenland
Harald Solberg
Varamedlem Kunsthallene i Norge
Bomuldsfabrikken Kunsthall

AKTUELT

NYHETSBREV

Hvis du ønsker å motta regelmessige nyhetsbrev kan du gjøre noe med det her:

Følg installeringen av Objet Perdu

Hvis du følger TKF (@tromsokunstforening) https://www.instagram.com/tromsokunstforening/ på instagram kan du se hvordan utstillingen tar form

Kunstnersamtale søndag 11. juni kl. 1300

Bli bedre kjent med verkene og kunstnerne som deltar på utstillingen On Adaptation. Varighet ca. en time. Flere av samtalene er på engelsk.

Åpning av utstilling fredag 9. juni kl 1900

Alle er <3-lig velkommen til åpningen av årets avgangsutstilling for Kunstakademiet MA-studenter. Utstillingen har fått tittelen «On Adaptation».

Foredrag av kurator Regine Ehleiter

Interessert i hvordan samtidskunst kan vises utenfor de vanlige visningsrommene? Foredraget «Printed Exhibitions: Expanding the Terms of Display» tar for seg hvordan dette kan gjøres.

Facebook-eventside

Årsmøte 2017 - sakspapirer

Årsmøte 2017 finner sted hos TKF torsdag 27. april kl. 19:30 – alle <3-velkommen.
Klikk her for alle sakspapirer.

Anu Vahtra på kunstneropphold i Tromsø i januar.

Et av årets første hendelser for TKF er et kunstneropphold av Anu Vahtra, en Tallinn-basert kunstner, utgiver og bokhandler. Oppholdet er en del av Nordic-Baltic AiR, støttet av Kulturkontakt Nord gjennom deres 'Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture-program' og Troms Fylkeskommune.

Program under TIFF-uka

Utstillingsåpning, Tromsø Folkekjøkken og en miniseminar om film og kunst.

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening

Styret har i sitt møte 25. mai 2016 trukket oppsigelsen av intendant Leif Magne Tangen.

Velkommen til årsmøte 2016

Det blir årsmøte i Tromsø Kunstforening onsdag 20. april kl 1900.

SAKSPAPIRER: Dagsorden, årsberetning, innmeldte saker og melding fra valgkomiteen.

VALGKOMITEENS INNSTILLING

Påsken 2016

Tromsø Kunstforening holder stengt i påskeuken.

God Påske!

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening 11.mars 2016

Styret i Tromsø Kunstforening står fullt og helt bak de kunstneriske strategier som har vært lagt og som intendanten til enhver tid forholder seg til. Den personalsaken som allmennheten har fått kjennskap til har ingen ting med foreningens kunstneriske strategier å gjøre.

Fredagsbrev (XI) på en tirsdagskveld

Seneste utgave av kunstforum.as lå i postboksen til Tromsø Kunstforening (TKF) i dag. Jeg har ikke rukket å lese hele bladet, men det jeg har hatt tid til å lese igjennom er verdt tiden. Forsiden viser en post-it-lapp som sier "show me the money". Gjesteredaktør er Gjertrud Steinvåg og i innholdsfortegnelsen kan en lese titler som "Hvem skal betale for kunsten?" og "Kunst som levebrød" m.fl.

Tromsø Kunstforening 1924–1974 av Nils A. Ytreberg

Utdrag av Tromsø Bys Historie av Nils A. Ytreberg. Samlet i et kompendium av TKFs styre i anledning foreningens 50-årsjubileum.

Om ytringsfriheten

Heldige som får stille ut?

Det trengs et avtaleverk mellom kunstnere, statlige og lokale myndigheter som regulerer utstillingshonorarer.

Opprop: Redd Kurant! Redd Small Projects

Tromsø Kunstforening har sammen med Kunstadademiet og Nordnorsk Kunstmuseum skrevet et støttebrev for Kurant.

Vi leier ut lokaler til arrangementer

Tromsø Kunstforening leier ut lokaler både oppe og nede i kafé EKA til møter, konferanser, selskap, bryllup med mer.
Last ned vår utleiebrosjyre og les mer her