hjem/homer

Intendantens skrivebord på en tirsdagskveld

Fredagsbrev (XI) på en tirsdagskveld

Seneste utgave av kunstforum.as lå i postboksen til Tromsø Kunstforening (TKF) i dag. Jeg har ikke rukket å lese hele bladet, men det jeg har hatt tid til å lese igjennom er verdt tiden. Forsiden viser en post-it-lapp som sier "show me the money". Gjesteredaktør er Gjertrud Steinvåg og i innholdsfortegnelsen kan en lese titler som "Hvem skal betale for kunsten?" og "Kunst som levebrød" m.fl.

Joakim Borda-Pedreira skriver i sin tekst "Når arbeidet er belønning i seg selv" at det for lenge har vært akseptert at kunstnere skal leve på omdømme og være glad for å få lov å stille ut på institusjoner. Borda-Pedreira påpeker helt korrekt at den prekære økonomiske situasjonen til visuelle kunstnere i Norge er behørlig dokumentert i rapporten "Kunstens autonomi og kunstens økonomi (2015). Han omtaler også Kulturdepartementet (Norge)s viktige Honorarprøveordning, som TKF - og spesielt kunstnerne vi jobber med - nyter godt av. Jeg er tilbøyelig til å si at det har revolusjonert måten vi kan tenker på. Vi har for første gang midler til å betale alle kunstnere et honorar for å jobbe med kunsten de viser hos oss.

En annen tekst som er verdt å lese er Kjersti Solbakkens "Run artists, run!". Det er en kort og viktig tekst om kunstnerdrevne visningssteder. Det er en underholdende tekst ("Gallerikonseptene deres ender som regel opp i en evig after-life-tilstand som "mobilt visningsrom uten fast adresse", før du har rukket å søke opp adressen på Google Map") -- og den er spekket med viktige betrakninger og observasjoner, som feks. at disse visningstedene tilbyr en variasjon og korreks til institusjonene, samt at de øker mangfoldet av kunstproduksjon i mye større grad enn hva det koster samfunnet å finansiere dem (ikke det at noen av dem noen gang er fullfinansiert).

Dette bør være et tema av interesse for Tromsø kommunes nye rød-grønne politiske ledelse: grunnet støtteordningen for kunstnerdrevne (eller uavhengige) visningssteder fra Kulturrådet har noen av disse stedene (som så regel går hen og dør etter et par år, som er også helt ok) utviklet seg til "en ny type kunstnerstyrte gallerier, som befinner seg midt mellom de mer etablerte institusjonene og de resterende kunstnerstyrte galleriene når det kommer til økonomi og drift". Tromsø har to av disse, nemlig Smalls SP (small projects, også kalt "smalls") og Kurant.

Smalls åpner førstkommende fredag den meget interessante utstillingen Geir Tore Holm | FUGHETTA (Holm er en etablert og anerkjent kunstner som nylig mottok den første John Savio-prisen), mens sistnevnte nettopp fullførte prosjektet "Nothing will grow together because nothing belongs together" på Olavsvern. Dette er et prosjekt som er en mye, mye større institusjon verdig både i ambisjon, kunstnerisk kvalitet og økonomisk størrelse (selv om jeg ikke kjenner totalbudsjettet til Olavsvernprosjektet, og selv om jeg ikke er helt sikker hva Kurant har av årlig støtte gjennom driftstøtte + prosjektstøtter. Det rimelig å anta at Nothing will grow har et budsjett som overgår deres normale årsbudsjetter både fire og fem ganger). Med andre ord: gir du kunstnere og kunst grobunn så tilfører de samfunnet verdier og kultur mange, mange ganger mer enn det prisen på å finansere dem.

Det samme gjelder Tromsø Kunstforening. Vi koster Tromsø kommune ca. 1,6 MNOK i året og totalt koster vi samfunnet så mye som opp til 4 MNOK. For disse summene får man tre fulltidsansatte (og alle offentlige utgifter blir betalt, som tilkommer Tromsø og den norske stat) som jobber dag og natt, helg etter helg, for å skape de beste forutsetningene for å vise samtidskunst. Man får et sted som ansetter et sted mellom 6 og 15 personer på timesbasis. Man får et sted som er et naturlig samlingspunkt for Tromsø bys kunstaktiviteter (vi har kontakt og sammarbeider med veldig mange av byens kunstnere, kanskje ikke alle, men nesten). Man får et sted mellom 6-12 utstillinger i året og mer enn 25 enkeltarrangementer. Disse trekker et sted mellom 7- og 12.000 mennesker i året. Jeg kan si at jeg ønsker meg flere besøkende. Besøkende kan være uenig med programmet, til og med velge å avstå fra samtidskunst fordi man ikke forstår samtidskunsten (jeg forstår ofte ingenting av det jeg blir eksponert av kunst) men jeg vil likevel påstå at dette er vel anvendte midler, og at det er billig. Så hva skjer om vi får bedre rammevilkår for vår drift? jeg vet ikke helt sikkert, men jeg vil i lengre tid enn i dag beholde på disse hardtarbeidende kollegene mine som ellers etter en stund velger å ta seg jobber på steder som har bedre vilkår. Vi vil også kunne jobbe enda bedre med å legge enda bedre til rette for kunst, fra og med og for befolkningen og de utøvende som er her samt de som besøker oss, legpersoner som kunstutøvere.

Når det gjelder rammevilkårene for kunstnere, så viser overnevnte rapport at selv om deres økonomiske inntjeningsmuligheter lave, så har de samme utgifter som resten av oss, samt at de fleste kunstnere trenger et studio eller et kontorfellesskap for i det hele tatt å kunne produsere. I Tromsø så finners det veldig få, om noen betalbare muligheter (bortsett fra Troms fylkes kultursenter "kysten", og studio-fellesskapet her hos oss på huset i Muségata 2 er det magert). Situasjonen er noe Tromsø kommune bør kunne gjøre noe med.

Mens vi snakker om fylket vil jeg gjerne påpeke at Troms fylke, selv om de gir mindre i driftsmidler, er en uunværlig sammarbeidspartner for kunstmiljøet her. De sørger for bevegelse, utveksling og dialog på tvers av stedstilhørighet, landegrenser og kulturer. Fylkesråd Line Miriam Sandberg og Fylkeskultursjef Ellen Østgård en liten administrasjon som viser stor forståelse for hvordan kunstlivet fungerer og "ticks". Likevel er det rom for forbedringer, på politisk hold kan man utvikle større forståelse for kunstlivet.

Hvorfor skriver jeg alt dette? fordi Tromsø har noe som ingen andre byer i nord-norge har, nemlig et stort, aktivt og voksende kunstmiljø. Vi har et av fem regionale kunstmuseer i Norge, vi har en stor kunstforening/kunsthall og et av fire kunstakademier. Det er viktig at dette reflekteres av kommunen og dens satsning.

Så, jeg håper at Kristin Røymo, Jens Ingvald Olsen, Ingrid Marie Kielland, Ragni Løkholm Ramberg, Gunhild Glosemeyer Johansen, gjerne også Barbara Karin Vögele, Terje Ingemar Traavik (og resten) kan, selvfølgelig med hjelp fra vår dyktige kultur- og idrettssjef Lisa Hoen, lytte til det utøvende feltet i Tromsø, støtteorganisasjonene disse har, de to kunstinstitusjonene som byen faktisk har, gjerne kunstakademiet også, og hjelpe oss å gjøre byen Tromsø til den Arktiske Kunstbyen som den kan være, slik som vyene er formulert og presisert i kunstplanen (ført i pennen av Lasse Jangås) fra 2011/2012 (som fremdeles kan og bør leses da den har relevante analyser og forslag).

Jeg tagger også SpareBank 1 Nord-Norges Kulturnæringsstiftelses Bjørn Eirik Olsen samt Innovasjon Norge Troms' Knut Perander da disse to organisasjonene er og kommer til å være viktige sammarbeidspartnere for kunstutøvere i Tromsø.

Ps. Kunstforum er verdt å lese og kan skaffes på Narvesen eller hos oss på TKF / MONDO bokhandel i Muségata 2 i Tromsø.

ha en fin kveld,
Leif Magne

---
Fredagsbrev er en serie med "blogg-aktige" tekster. Noen av disse er ment for TKFs styre og/eller medlemmer, andre er ment for offentligheten. De er i all hovedsak skrevet av TKF sin administrasjonsmedlemmer, enten alene eller samlet. Fredagsbrev vil i fremtiden også ha gjesteskribenter. Først ut er Vivian Sky Rehberg som skal skrive rapport fra LIAF 2015, der TKF deltok på seminaret med en Read av Geir Tore Holm og Søssa Jørgensen samt en performance-presentasjon av Tanya Busse og Emilija Skarnulyte.

AKTUELT

Anu Vahtra på kunstneropphold i Tromsø i januar.

Et av årets første hendelser for TKF er et kunstneropphold av Anu Vahtra, en Tallinn-basert kunstner, utgiver og bokhandler. Oppholdet er en del av Nordic-Baltic AiR, støttet av Kulturkontakt Nord gjennom deres 'Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture-program' og Troms Fylkeskommune.

Program under TIFF-uka

Utstillingsåpning, Tromsø Folkekjøkken og en miniseminar om film og kunst.

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening

Styret har i sitt møte 25. mai 2016 trukket oppsigelsen av intendant Leif Magne Tangen.

Velkommen til årsmøte 2016

Det blir årsmøte i Tromsø Kunstforening onsdag 20. april kl 1900.

SAKSPAPIRER: Dagsorden, årsberetning, innmeldte saker og melding fra valgkomiteen.

VALGKOMITEENS INNSTILLING

Påsken 2016

Tromsø Kunstforening holder stengt i påskeuken.

God Påske!

Pressemelding fra styret i Tromsø Kunstforening 11.mars 2016

Styret i Tromsø Kunstforening står fullt og helt bak de kunstneriske strategier som har vært lagt og som intendanten til enhver tid forholder seg til. Den personalsaken som allmennheten har fått kjennskap til har ingen ting med foreningens kunstneriske strategier å gjøre.

Et gjennombrudd for kunsthaller og større kunstforeninger | Kunsthallene i Norge

I forslaget til kulturbudsjett foreslår regjeringen å bevilge 5,5 millioner kroner til kunsthaller og større kunstforeninger. Dette for å styrke kunstnerøkonomien og satse på de mellomstore institusjonene og formidlingen av visuell kunst i hele landet.

Fredagsbrev (XI) på en tirsdagskveld

Seneste utgave av kunstforum.as lå i postboksen til Tromsø Kunstforening (TKF) i dag. Jeg har ikke rukket å lese hele bladet, men det jeg har hatt tid til å lese igjennom er verdt tiden. Forsiden viser en post-it-lapp som sier "show me the money". Gjesteredaktør er Gjertrud Steinvåg og i innholdsfortegnelsen kan en lese titler som "Hvem skal betale for kunsten?" og "Kunst som levebrød" m.fl.

Om ytringsfriheten

Heldige som får stille ut?

Det trengs et avtaleverk mellom kunstnere, statlige og lokale myndigheter som regulerer utstillingshonorarer.

Opprop: Redd Kurant! Redd Small Projects

Tromsø Kunstforening har sammen med Kunstadademiet og Nordnorsk Kunstmuseum skrevet et støttebrev for Kurant.

Vi leier ut lokaler til arrangementer

Tromsø Kunstforening leier ut lokaler både oppe og nede i kafé EKA til møter, konferanser, selskap, bryllup med mer.
Last ned vår utleiebrosjyre og les mer her