Om ytringsfriheten

Vi i Tromsø Kunstforening ønsker å uttrykke vår medfølelse for de som har mistet sine kjære, familiemedlemmer, slektninger, venner, bekjente, arbeidskollegaer i angrepet mot redaksjonen til magasinet Charlie Hebdo i Paris i går.

Ytringsfriheten er grunnleggende for alle frie kunstneriske uttrykk. Den offentlige meningsutvesklingen bør kunne utøves uten sensur, det være seg selvsensur eller annen type sensur. Tromsø Kunstforening har tradisjon for å betrakte seg selv som en arena for ytringsfriheten. Et sted for prosjekter som ikke ville være mulig å gjennomføre i andre fora, feks. vise bilder som ville være vanskelig å få på trykk i aviser.

I så henseende viste vi i år 2000 utstillingen 'Andres Serrano - Body and Soul'. En utstilling som blant annet innebefattet hans mye omdiskuterte verk 'Piss Christ' fra 1987. Fotografiet viser et lite krusifiks nedsenket i kunstnerens egen urin og blod. Verket har siden det ble stilt ut første gangen vært sterkt omdiskutert. Noe som har hatt store konsekvenser for Serrano, som blant annet har mistet statlig arbeidsstipend i USA, mottatt trusler mot sitt eget liv, for å nevne noen.

Avisen Dagbladet.no melder i dag, torsdag 8. januar, at det amerikanske nyhetsbyrået Associated Press har valgt å fjerne bilder som kan provosere religøse troende fra sine offentlige arkiver, deriblandt 'Piss Christ'.

En ikonoklastisk handling som for oss bekrefter at kunstnere og kunstinstitusjoner må forbli uhindret i deres arbeide for fri ytring gjennom bilder, skulpturer, installasjoner, performancer etc.

Leif Magne Tangen, intendant
Hanne Gudrun Gulljord, kurator
Tromsø Kunstforening.

AKTUELT

Folkemøte om Kunstens Hus

Søndag 13. september kl 13:00 - 16:00

Tromsø Kunstforening's team would like to express its support and bring attention to the goal of our colleagues at Lo schermo dell arte Associazione Culturale in Italy

Årsmøte 2020 - Nå med sakspapirer (datert 21.05)

Årets årsmøte blir gjennomført digitalt torsdag 28. mai kl. 1800–2000.

Sammen kan vi klare dette